Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Interview – Thierry Meeùs neemt afscheid van Mini-Europe

#5 (Oktober 2020)

Interview – Thierry Meeùs neemt afscheid van Mini-Europe

Interview – Thierry Meeùs neemt afscheid van Mini-Europe

Op een zonnige novemberdag ontmoeten we Thierry Meeùs, oprichter en directeur van Mini-Europe, voor een wandeling door zijn park. Het valt ons meteen op dat het sinds 26 oktober 2020 door de coronamaatregelen gesloten Mini-Europe er kraaknet bij ligt. Via het technisch atelier waarin techniekers druk bezig zijn met het reinigen en in frisse kleuren schilderen van bootjes en vrachtwagens lopen we het zonovergoten, lege miniatuurpark in.

“Kijk daar, naast de kathedraal van Santiago de Compostella, een groene specht!” wijst Thierry me meteen enthousiast. “Ik vraag me af of het een mannetje of een vrouwtje is!” Meeùs is niet alleen de gepassioneerde eigenaar-ondernemer van Mini-Europe, maar blijkt ook een gepassioneerd ornitholoog. Enthousiast vertelt hij ons allerlei interessante weetjes over het park en haar miniatuurgebouwen, en historische feiten en mengt deze met parate kennis over de kwikstaarten en de winterkoninkjes die zich vrolijk amuseren tussen de maquettes en bonsaiboompjes van het park.

Dag Thierry! Twee jaar na ons laatste interview bij de sluiting van Océade (zie artikel in BSM 2018/#4) staan we hier opnieuw om afscheid te nemen van een klassieker in Brussel: Mini-Europe. Waarom moet Mini-Europe eigenlijk sluiten?
Dat is een lang verhaal. Alles heeft te maken met het enorme NEO-project dat de Brusselse overheid hier plant, een stadsontwikkelingsproject wat al stamt uit 2007. NEO-1 is een privé-project met als voornaamste gebouwen de grootste shoppingmall van België en een aantal appartementsgebouwen, NEO-2 is een door de stad gefinancierd project wat bestond uit een prestigieus congrescentrum met luxehotel. De (pacht-)opbrengsten van NEO-1 aan de stad moesten dienen om een groot deel van het dure NEO-2-project te financieren.

Voor deze projecten lagen Océade en Mini-Europa in de weg: bovendien vond de stad Océade “te volks”. Om het NEO-project te kunnen laten bouwen moest het grondbestemmingsplan echter gewijzigd worden, en in dat plan was voorzien om toch een groene zone te behouden. Daarvan kwam dan het idee om Mini-Europe dan toch nog te behouden als groene zone of als (miniatuur)park. Het was echter nooit volledig duidelijk of we nu wel of niet zouden kunnen blijven en de onderhandelingen verliepen moeilijk. Oorspronkelijk was een sluiting van het hele Bruparck al in 2010 voorzien. Daarna hebben we een verlenging gekregen tot 2013, daarna tot 2016 en tenslotte tot 2018 voor Océade en tot eind 2020 voor Mini-Europe.

De wijziging van het grondbestemmingsplan bleek echter geen sinecure en tot tweemaal toe heeft de Raad Van State het voorstel afgekeurd. Momenteel mag er dus nog steeds niets gebouwd worden op deze grond: deze mag dus tot op heden enkel gebruikt worden voor algemene publieke interesse, zoals toerisme of sport.

Verder is er ook het probleem een nieuwe toegangsweg tot het gebied die van de ring door Vlaanderen via Parking C (een grote parking op wandelafstand van Mini-Europe en het Koning Boudewijnstadion, die op het grondgebied van Vlaanderen ligt, nvdr) van de Heizel zou moeten verlopen, die door Vlaanderen geweigerd werd, wat betekent dat het tot dusver nog steeds onmogelijk is om hier een winkelcentrum of wat dan ook te bouwen.

Tenslotte waren er ook plannen om het nabijgelegen Koning Boudewijnstadion naar Parking C verplaatst ging worden, een project dat ondertussen ook begraven is. En dus moet het stadion blijven waar het nu gelegen is, pal naast de site waar het winkelcentrum voorzien is, wat uiteraard naar milieuvergunningen en mobiliteitsstudies moeilijk ligt.

En als klap op de vuurpijl bleek het congrescentrum na bijkomende studies niet rendabel te zijn, terwijl dit nota bene de oorsprong van het project was! NEO-2 is ondertussen definitief van tafel. En dat was dan nog buiten de coronacrisis gerekend, die natuurlijk voor alle sectoren een ramp is gebleken, maar ook voor de stad, het gewest en ook voor projectontwikkelaar Unibail. Het is nog maar de vraag of NEO-1 er überhaupt ooit komt.

Is de afbraak van Mini-Europe op de Heizel dan definitief?

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #5 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #5 (Oktober 2020)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top