Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

In het archief – Frederick Ingersoll

#1 (Februari 2020)

In het archief – Frederick Ingersoll

In het archief – Frederick Ingersoll

De legende van George Ferris Jr. en Harry Guy Traver is ondertussen bekend bij onze trouwe lezers. Er is echter nog een derde Amerikaanse held in de pretparkwereld die geboren werd in de 19e eeuw en die alle aandacht verdient: Frederick Ingersoll. Harry Guy Traver werd geboren op 25 november van het jaar 1877. Frederick zag het levenslicht in 1876, al is over dat jaartal wel nog wat discussie. Volgens een ereteken in Kennywood Park zou het geboortejaar van Ingersoll bijvoorbeeld immers 1874 zijn geweest. Alhoewel het leven van Traver beter gedocumenteerd is, was dat van Ingersoll zeker niet minder spectaculair of minder belangrijk voor het huidige pretparklandschap. Laten we een duik nemen in de geschiedenisboeken en kijken wie de persoon was achter het succesverhaal van trolley parks aan het begin van de 20e eeuw! 

Jonge jaren 

Frederick Ingersoll werd geboren in New Jersey. Hij had nog vier andere broers. Frederick was een geboren zakenman en visionair. Hij had al op jonge leeftijd oog voor de op dat moment snelle groei in de amusementsindustrie. Om die reden stichtte hij in 1901, op ongeveer 25-jarige leeftijd, een nieuw bedrijf in Pittsburgh: Ingersoll Construction Company. Een jaar ervoor, in 1900, was Frederick overigens naar Glenfield, Pennsylvania verhuisd, een dorpje nabij Pittsburgh. In 1900 werd zijn beroep door het United States Census Form nog omschreven als een verkoper van muntautomaten. Maar op zeer korte termijn zou hij vooral grotere en meer indrukwekkende zaken gaan verkopen. Zo werd Ingersoll Construction Company in de eerste plaats opgericht om achtbanen en andere attracties te voorzien voor bestaande pretparken. 

Zijn populairste attractie was de zogenaamde 8-vormige rollercoaster. De eerste werd geïnstalleerd in 1902 in Kennywood Park. Tegen 1905 waren er al 33 exemplaren van dit type rollercoaster operationeel in Amerika. Een ander bekend type attractie waarvan Ingersoll één van de eerste versies bedacht was de shootthe-chute. “Niagara” in Bellewaerde en “Le Grand Splatch” in Parc Astérix zijn hier bekende, modernere voorbeelden van. Dat het niet altijd van een leien dakje liep, bewijst een krantenartikel uit de Pittsburgh Daily Post van 28 december 1904, waarin beschreven werd hoe Haverhill Roller Toboggan Company een rechtszaak tegen Frederick Ingersoll over het contract dat beide partijen met elkaar hadden afgesloten. 

Luna Parks 

Frederick Ingersoll was ook de trotse eigenaar van de eerste pretparkketen ter wereld: de zogenaamde Luna Parks, ongeacht de naam die ze officieel hadden. Rond 1901 wilde de Ingersoll Construction Company haar scope verruimen en ook zelf volledige pretparken ontwerpen, bouwen en zelfs uitbaten. Het idee van het collectief van Luna Parks kwam echter pas in 1904. De eerste twee pretparken die Ingersoll ontwikkelde, Riverside Amusement Park in Indianapolis en Rocky Glen Park nabij Moosic in Pennsylvania, openden voor het grote publiek in 1903 en 1905. Het waren zogenaamde trolley parks en konden zonder schroom een schot in de roos genoemd worden. Pas dankzij het succes van deze twee parken begon Frederick te dromen over …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Februari 2020Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #1 (Februari 2020)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top