Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

In het archief: De stamboom van de houten achtbaan

#4 (Oktober 2018)

In het archief: De stamboom van de houten achtbaan

Foto: Erlebnispark Tripsdrill

In het archief: De stamboom van de houten achtbaan

De houten achtbaan is de oerversie van de rollercoasters. Toch is er een groot verschil tussen een moderne GCI zoals Troy of Heidi en de nostalgische Rutschebanen in Kopenhagen. Woodie’s zijn door de jaren heen geëvolueerd tot modernere, grotere en meer spannende attracties. Dit was zeker ook nodig in de jaren zeventig en tachtig, toen de stalen achtbaan zijn opkomst maakte en bewees dat niets onmogelijk was met een stalen track. In de vroege jaren zeventig hing de toekomst van de houten achtbaan écht aan een zijden draadje. Twee van de belangrijkste mannen uit de achtbaangeschiedenis hielpen de houten achtbaan echter terug in de spotlight, en veel moderne achtbanen stammen direct af van deze samenwerking. Hoe dit precies gebeurde is best een lang verhaal. Laten we er dus maar meteen invliegen!

De stamboomvaders van de moderne houten achtbaan 

Coney Island laat waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. We hadden het er onlangs nog over in dit magazine. Maar vergeet die info maar, want we hebben het over een park dat niet meer bestaat: Coney Island in Cincinnati, Ohio. Dit park maakte de beslissing om Curtis D. Summers, een ingenieur uit Kansas, leiding te geven over grote onderhoudsprojecten voor de houten achtbanen in het park. Het was het achtbaandoopsel voor één van de grote namen in de houten achtbaanwereld. Coney Island werd echter bedreigd met overstromingen, en de eigenaar van het park besliste de boel gewoon op te doeken en verderop een nieuw park te openen. Dit is de ontstaansgeschiedenis van Kings island in een notendop. 

Summers kreeg in deze periode de kans om samen te werken met John C. Allen, de man die ooit zei dat je geen diploma als ingenieur nodig hebt om een achtbaan te ontwerpen, maar een diploma in psychologie. Allen was al een oude man toen Kings Island gebouwd werd, maar was uit zijn pensioen teruggekomen om een achtbaan voor het nieuwe park te ontwerpen. The Racer opende samen met het park in 1972, was exact wat de naam doet vermoeden en was een gigantische hit bij de achtbaanfans, wat bewees dat houten achtbanen nog steeds enorm populair waren.  

Fast forward naar 1979: de race om de grootste en beste achtbaan te hebben was al gestart en Kings Islands antwoord hierop was ‘The Beast’. Deze legendarische woodie, met twee liftheuvels en een lay-out die zich uitstrekt over de heuvels en dalen in de bossen rond het park, is tot op heden de langste houten achtbaan ter wereld. Bij dit project waren een heleboel ingenieurs en ontwerpers betrokken. De belangrijkste voor ons verhaal zijn Curtis D. Summers en één van de directieleden van Kings Island: Charles Dinn. Dinn had de leiding over de bouw van de achtbaan en had dus goed zicht op de bekwaamheid van Summers.  

De nieuwe generatie houten achtbanen 

John C. Allen overleed in 1979 en de houten achtbaanwereld stagneerde min of meer na The Beast. Er werden nieuwe banen gebouwd, maar de meeste daarvan waren…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Oktober 2018Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2018)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top