In gesprek met… Jeroen Nijpels

In gesprek met… Jeroen Nijpels

Ik klopte aan bij Jeroen Nijpels, ondernemer en adviseur in de pretparkenwereld met zijn eigen bedrijf JN Entertainment & Leisure Consultancy, die me tijdens het interview meerdere keren een volledig nieuwe kant van de pretparkwereld liet zien.

Hoe ben je zelf ooit in de pretparkensector terechtgekomen?

Jeroen: In 1996 vroeg een bedrijf dat binnen- en buitenpretparken ontwikkelde in Thailand me of ik het zag zitten om te helpen bij hun business development om hun markt te vergroten tot Zuidoost-Azië. Op dat moment had ik helemaal geen ervaring met pretparken en een achtbaan- of pretparkliefhebber was ik nooit echt geweest, maar ik was wel altijd bezig geweest in de entertainmentsector met bijvoorbeeld het organiseren van evenementen, concerten en festivals. Aangezien pretparken ook deel uit maken van die sector, het gaat immers ook over mensen plezier bezorgen, wou ik dat best wel eens uitproberen.

Vijf jaar lang heb ik voor dat bedrijf gewerkt, maar een jaar nadat ik begonnen was, brak er in Zuidoost-Azië een grote economische crisis uit die veel pretparkprojecten deed struikelen en waarna we onze focus besloten te verleggen naar het Midden-Oosten. Zo hebben we toen pretparken gebouwd in Mekka en Djedda in Saoedi-Arabië, maar ook heel wat project ontwikkeld die jammer genoeg niet van de grond zijn gekomen.

Wat moeten we ons concreet voorstellen wanneer je vertelt dat jullie een pretpark gebouwd hebben? Is dat dan echt van een kale vlakte tot de opening?

Jeroen: Wel, laat ons dat park uit Djedda even als voorbeeld nemen, want dat was echt een bizar project. Daar was een klant, een rijke sjeik zoals je die kent uit de sprookjes van duizend-en-één-nacht, die ooit wat tekeningen had gezien van ons bedrijf waarin we voorstelden hoe het attractieaanbod van een pretpark er voor enkele tientallen miljoenen uit zou kunnen zien. Dat waren gewoon voorbeeldtekeningen ter illustratie van een rechthoekig stuk land met in het midden een meer waarrond enkele attracties getekend stonden. Op een gegeven moment belt die man naar ons om te vertellen dat hij zo’n stuk land klaar had, het meer gegraven had en zich afvroeg wat er verder moest gebeuren. Mijn baas is toen meteen met het vliegtuig naar Saoedi-Arabië vertrokken en 24 uur later belde hij me op om te zeggen dat alles er echt klaar lag en ze gewoon nog attracties nodig hadden.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2014. Klik hier om dit nummer te bestellen.