Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Halloween Fiesta Mortal in Bellewaerde

#4 (Oktober 2015)

Halloween Fiesta Mortal in Bellewaerde

Foto: Bellewaerde

Halloween Fiesta Mortal in Bellewaerde

Sinds jaar en dag wordt in Bellewaerde het Halloweenevenement volledig in huis ontworpen: van het bedenken van het thema, het bouwen van de spookhuizen tot het aankleden van het park. Alle teams steken er samen de handen uit de mouwen om er een event voor de hele familie van te maken. Ook dit jaar zal daarop geen uitzondering worden. Traditiegetrouw werd na drie jaar ZoorRror een volledig nieuw concept bedacht, Fiesta Mortal, dat meteen ook een nieuw tijdperk inluidt voor Halloween in Bellewaerde. We klopten aan bij marketing manager Kristof Louagie voor meer tekst en uitleg en kregen daarbij een kijkje achter de schermen. 

We zijn van Bellewaerde gewoon dat het verhaal van Halloween om de drie jaar volledig vernieuwd wordt. Na drie jaar ZoorRror is het nu dus weer tijd voor een nieuw drie jaar durend verhaal?

Kristof: Na elke Halloween houden we een evaluatie. Wat heeft gewerkt, wat niet, waarop moeten we de volgende keer letten? Daar hebben we vorig jaar beslist om terug af te stappen van drie jaar lopende thema’s met één overkoepelend verhaal. Met Rat Attack waren we daarmee gestart en dat hebben we ook voor ZoorRror gedaan maar we merkten dat dat niet meer houdbaar was om meerdere redenen. Enerzijds voelden we dat het erg moeilijk was om tegen het derde jaar het verhaal te blijven uitleggen aan de bezoekers. Een steeds groter deel van ons budget moesten we in dat verhaal investeren, geld dat we niet in het evenement zelf konden steken. Daarnaast hadden we na die drie jaar ook telkens een heleboel decoratie waarin we geïnvesteerd hadden maar die we niet meer promi-nent konden gebruiken. Na Rat Attack stond hier een container vol ratten in allerlei formaten, wat doe je daar dan nog mee?

Er is dus beslist om af te stappen van één centraal verhaal waarbij we alles om de drie jaar vernieuwen. We opteren nu voor een raamverhaal waarin verschillende elementen gepast kunnen worden en waar we elk jaar kunnen op blijven bouwen. Succesvolle spookhuizen kunnen dan wat langer blijven terwijl minder goede dingen sneller veranderd kunnen worden. We starten nu met een nieuwe basis en het is de bedoeling die basis elk jaar te laten groeien. Nu hebben we drie nieuwe spookhuizen, later kunnen we op die manier misschien zeven spookhuizen presenteren. Nu huren we 10 vlammenwerpers, later kunnen we er misschien 10 kopen en er dan nog eens 10 bijhuren. We kunnen ons investeringsbudget voor Halloween nu elk jaar gebruiken om dingen toe te voegen, wat in iedereens voordeel is.

Jullie nieuwe raamverhaal ‘Fiesta Mortal’ doet heel sterk denken aan de Mexicaanse dag van de doden. Hoe zijn jullie bij dat thema terechtgekomen?

Kristof: Concreet zijn we gaan brainstormen over welk thema we konden gebruiken om ons nieuwe Halloween aan op te hangen. We hadden in Walibi Holland een heel leuke zone gezien in Mexicaans thema. Nu hebben we hier ons Mexicoplein dat bij elk evenement een centrale plek is, dus moesten we niet veel verder zoeken. Halloween in Bellewaerde wordt het feest van de doden dat georganiseerd en in goede banen geleid wordt door ceremoniemeester Don Eduardo de los Muertos. Op het Mexicoplein zullen we ook expliciet iets doen rond dat Mexicaanse feest met fotopunten, veel bloemen en veel kleuren, in de rest van het park wordt het feest op een andere manier gevierd… al is dat misschien niet altijd door de bezoekers zelf (lacht).

Op de advertenties zagen we Don Eduoardo de afgelopen weken al voorbijkomen. Welke rol zal hij in het park krijgen? 

Kristof: Don Eduardo zal vooral een coördinerende rol krijgen. ’s Morgens zal hij de bezoekers onthalen aan de ingang, waarna hij door het park zal toeren en interactie zal zoeken met de bezoekers. In de namiddag plannen we enkele meet-and-greets te doen en ’s avonds zal hij onze professionele afscheidsnemer vervangen aan de uitgang. Op nocturnes zal hij afscheid nemen van de bezoekers voor het vuurwerk. Het is de bedoeling dat alle bezoekers hem toch minstens één keer te zien krijgen tijdens hun bezoek.  

Welk karakter heeft Don Eduardo? 

Kristof: Hij is vooral een organisator die gezag uit straalt. Een ietwat statische ijdeltuit. Verwacht dus zeker geen vloekende, rochelende Eduardo. Hij is geen Eddy De Clown. Hij zorgt er voor dat het feest correct georganiseerd wordt als ceremoniemeester en hij zal zich ook naar die functie gedragen. Een figuur als Eddy zou hier nooit gepast hebben. We halen veel inspiratie uit bijvoorbeeld een Walibi Holland maar we moeten steeds nadenken hoe we hun aspecten van hun hardcore Halloween kunnen vertalen naar iets wat voor onze doelgroep past. 

Welke doelgroep heeft Bellewaerde dan juist in gedachten bij het organiseren van Halloween?  

Kristof: We proberen in de lijn van onze slogan ‘Plezier op dezelfde manier’ een Halloween te organiseren voor families. Waar in Walibi Belgium een eerder filmisch, professioneel Halloween te vinden is waarbij horror centraal staat, willen wij het verschil maken door vast te houden aan waar Halloween ooit mee begonnen is in Amerika: een feest voor het hele gezin. Daar knutselen kinderen met hun ouders een hele dag samen aan een kostuum dat ze ’s avonds gaan tonen van deur tot deur in de hoop snoep te krijgen. Dat feest houden we altijd in ons achterhoofd. Het moet een feest zijn voor de hele familie. Voor de jongsten is er de kinderzone waar dit jaar trollen centraal staan, de hele familie kan genieten van de decoratie en de show, de ouderen kunnen terecht in de spookhuizen.  Net zoals vorig jaar gaan we tijdens 1 avond de hardere toer op en kunnen jongeren hun hartje ophalen tijdens Halloween Night waarop alles iets erger wordt dan normaal in Bellewaerde.  

Ook intern leeft dat gevoel een beetje rond Halloween. Alle teams werken er samen aan, we schakelen geen externe eventbedrijven in om ons Halloween te bouwen. Dan krijg je situaties waarbij de operations manager, de marketing manager en twee medewerkers van de technische dienst samen tot hun knieën in de modder caravans aan het versleuren zijn zoals vandaag, maar dat is toch schitterend? Het mag misschien niet allemaal professioneel gebouwd zijn door decorfirma’s, er is met liefde en veel plezier aan gewerkt en dat voel je wanneer je in het park rondloopt. Let op, wat Walibi Belgium doet is fantastisch maar voor onze doelgroep kunnen we zoiets gewoon niet neerzetten. Geef ons maar het authentieke selfmade decor, voor ons maakt dat deel uit van het echte Halloweengevoel.  

Mocht het event toch iets te eng zijn voor sommige kinderen, dan kunnen ze nog altijd de tattoo tonen die ze aan de ingang krijgen. Het is een concept dat ooit bedacht werd door Marc Guffens en nog altijd heel goed werkt. Bange kinderen maken er zelfs een spelletje van. Ze gaan op zoek naar zoveel mogelijk acteurs om hun tattoo te kunnen tonen, wetende dat ze toch geen schrik hoeven te hebben. Het is plezant om te zien dat ook andere pretparken zoals Walibi Belgium en Toverland dat concept overnemen.   

Bellewaerde start het nieuwe Halloweenconcept met drie nieuwe spookhuizen, waarvan twee in openlucht (Camping Mortal & Freaky Forest). Is het buiten niet veel moeilijker om een sfeer te creëren?  

Kristof: Het is inderdaad een uitdaging, maar het is ook weer eens iets unieks. Qua decoratie moeten we iets verder gaan dan bij een indoorspookhuis. In zo’n zwart hok moeten niet alle details perfect uitgewerkt zijn, buiten is alles zichtbaar en moet dat natuurlijk wel. Het laat ons toe om wat meer effecten te gebruiken die binnen moeilijk gebruikt kunnen worden zoals vuur. Natuurlijk wordt het ’s avonds allemaal nog iets intenser dan overdag maar geloof me, de combinatie van decoratie, geluiden, rookmachines, acteurs en effecten kan ook buiten overdag een indrukwekkende sfeer oproepen. Voor de acteurs in de spookhuizen en de ‘walkthroughs’ hebben we dit jaar ook een regisseur onder de arm genomen. Hij zal elke acteur een echte rol geven, zodat ze beter dan ooit zullen weten wat te doen en hoe zich te gedragen.  

Op de site lazen we dat Bellewaerde ook doorgaat met het aankleden van attracties voor Halloween? 

Kristof: Dat doen we al jaren en we hebben het gevoel dat we dat ook moeten blijven doen omdat onze bezoekers dat verwachten. Aan de andere kant denk ik dat we ook met trots kunnen zeggen dat we het enige park in de buurt zijn die dat doet. We proberen er wel wat in te variëren. Zo is de tunnel over de Keverbaan een aantal jaar weg geweest, dus gaan we die terugzetten. De kooi rond de Sreaming Eagle was een aantal jaar transparant, dit jaar maken we er weer een hok van waar je niet kan doorkijken voor je in de rook afgeschoten wordt. Bij de River Splash komen weer vlammenwerpers, lasers en heel wat decoratie en bij ‘El Bumeran de los Muertos’, wat ik een fantastische naam vind, zijn er weer lichteffecten, muziek en rook. Bij de Jungle River proberen we weer heel wat extra scènes toe te voegen en de Niagara krijgt uiteraard ook weer een geschilderde overkapping. Die attractie kan zo ook open blijven tijdens de herfst zonder dat mensen te nat worden en die val zonder iets te zien blijft spectaculair.  

Ook in Kidspark kleden we de attracties weer wat aan voor de kinderen. We hebben opnieuw opblaasbare kostuums laten maken van onze nieuwe trolletjes. Na de Zoories kunnen kinderen nu de trollen ook echt ontmoeten na een wandeling door een 3D-walkthrough met een chromadepth brilletje op hun neus in de Trollcave.   

Qua show koos Bellewaerde voor de bijzonder knappe show van Magus Utopia met Marcel Kalisvaart en Aquila Junior. Een bewuste keuze, wetende dat de show ook al te zien was in Bobbejaanland tijdens Halloween? 

Kristof: Een show vinden we noodzakelijk in Bellewaerde met Halloween. We hebben altijd een show gehad met een zeker niveau, maar ondertussen hadden we het gevoel dat we genoeg onemanshows gebracht hadden. De mensen van Magus Utopia kwamen hun show, met elf acteurs, voorstellen en we waren meteen verkocht. Ja, hij was eerder al te zien in België, maar de mensen die Halloween in Bellewaerde bezoeken hebben niet noodzakelijk Halloween in Bobbejaanland bezocht. Ons publiek is tijdens Halloween eerder regionaal, dus kunnen ook wij perfect ook die show brengen. 

En daar zijn wij alvast niet rouwig om. Topshow! Een ander soort show krijgen bezoekers tijdens de Halloween Night. 

Kristof: Klopt. Dat concept hebben we vorig jaar voor het eerst uitgeprobeerd en omdat het zeer succesvol was organiseren we die avond nog eens. Tijdens de speciale avond zijn alle spookhuizen open en mogen de acteurs iets verder gaan dan overdag. Dit jaar zullen er drie verschillende podia zijn in het park.  Op deze podia zullen verschillende DJ’s het beste van zichzelf geven en zorgen voor een leuk nightlife sfeertje. Eén podium zal in het oog springen omwille van zijn locatie.  We zullen namelijk het waterbassin van de Niagara hiervoor gebruiken en dit terwijl de attractie blijft draaien. We openen deze keer ook alle attracties in tegenstelling tot vorig jaar. We voelen dat er hier in de regio heel weinig alternatieven zijn voor jongeren die Halloween willen vieren, vandaar dat we hen ook deze avond willen bieden.  

Deze drie spookhuizen presenteert Bellewaerde dit jaar: 

Hospital Fa(n)tal 

In het oude monorailstation werd het spookhuis van vorig jaar verwijderd en komt er het nieuwe Hospital Fa(n)tal met 10 acteurs.  

Kristof: We bouwen er een ziekenhuis, een klassieker die overal werkt en waarin verschillende scénes uit een ziekenhuis uitgebeeld worden. Het is er een feest voor de doorgedraaide dokters en tandartsen. Voor dit spookhuis kregen we van de ziekenhuizen van Roeselare en Ieper tonnen aan echte apparatuur die ze niet meer gebruikten. Van bloed zuigende machines tot een echte operatietafel of een tandartsstoel met boren, je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het gekregen. Het spookhuis kreeg ook enkele speciale ruimtes. In het mortuarium zou het echt koud moeten worden en een oude ziekenwagen die het park kreeg van het West-Vlaams Opleidingscentrum voor Brandweer-, Reddings- en Ambulancediensten zal als uitgang fungeren.  

Camping Mortal 

Onder de lifthill van de Niagara loopt een wandelpad dat normaal niet toegankelijk is voor bezoekers. Tijdens Halloween mogen ze er wel komen om een bezoekje te brengen aan een camping met speciale bewoners. 

Kristof: Vijftien caravans hebben we aangekocht voor Camping Mortal, waarvan het grootste deel weinig verrassend uit Nederland komt. Via een slagboom en een campingwinkel komen bezoekers bij een camping waar de marginaliteit van af druipt. De caravans stouwden we vol effecten en acteurs, dus je weet nooit wat er kan gebeuren of wat er uit een caravan kan komen. Er is een speelpleintje te vinden waar kinderen best niet op gaan spelen, een sanitair blok waar niemand ooit een douche in zou durven nemen en hier en daar kan wel eens een campingmoord gebeuren. De caravans, tentjes en containers zorgen voor een heel speciale sfeer onder de imposante lifthill van de Niagara, een waar feest voor marginale, trashy kampeerders. 

Freaky Forest 

In de boszone bij de duikshow komt een nieuw wandelpad dat bezoekers dieper dan ooit het bos in neemt.  

Kristof: Hier vieren heksen feest als doorgedraaide vrouwen. De ingang zal zich naast de voormalige Bengal Snack bevinden en de lus zal eindigen bij het wandelpad dat normaal fungeert als ingang voor de duikshow. Alles wat we hebben dat wat mysterieus is zullen we in deze wandeling verwerken met effecten als vuur en rook… veel rook! 

Meer artikels uit #4 (Oktober 2015)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top