Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Ghostbusters 5D – The Ultimate Ghost Hunt

#4 (Oktober 2017)

Ghostbusters 5D – The Ultimate Ghost Hunt

Foto: Heide Park

Ghostbusters 5D – The Ultimate Ghost Hunt

Heide Park Resort heeft sinds dit jaar zijn eerste echte darkride! De spookachtige franchise van Ghostbusters is in het park neergedaald in het gebouw van de voormalige ‘Hallo Spencer Show’. In deze nieuwe interactieve darkride nemen bezoekers vanaf zes jaar plaats in de wereld van de geesten en moeten ze zoveel mogelijk van de wezens uit de weg ruimen. De investering voor de meest geavanceerde attractie van het park bedraagt een goeie 7,2 miljoen euro.

“Who you gonna call? Ghostbusters!”

De intellectual property (IP) dateert al van 1984 toen de eerste Ghostbustersfilm in de zalen kwam. Drie paranormale experts zetten een service op in New York om het abnormale te verdrijven. De film was een hit en werd een echte klassieker. In 1989 verscheen een tweede film, maar die was beduidend minder succesvol. Vorig jaar werd de franchise weer uit de archieven gehaald voor een remake. Ook die was niet het succes waarop men gehoopt had. Desondanks koos Heide Park begrijpelijk voor de samenwerking met Sony Pictures, want het filmconcept blijft tijdloos. Hiermee kiest Merlin Entertainment dus opnieuw voor een attractie gelinkt aan een IP zoals eerder het ‘How to Train Your Dragon’-thema deel in Heide Park zelf, ‘Kungfu Panda’ in Gardaland, ‘Angry Birds’ in Thorpe Park en ‘Cbeebies’ in Alton Towers.

De briefing van je missie

De wachtrij begint met een outdoor-gedeelte waar je meteen in de sfeer komt dankzij de muziek van IMAscore. Zij maakten namelijk een soundtrack voor de attractie, gebaseerd op de originele muziek van de film door Ivan Reitman. Wat thematisering betreft werd gewerkt met containers en een vrachtwagen. Daarna kom je uiteindelijk in die truck voor het eerste stukje indoor-wachtrij waar allerlei borden hangen met onder andere formules. Per groep van 36 mag je uiteindelijk binnen in de pre-show.

Hier heet Heide Park-figuur ‘Lord Explorus’ jullie van harte welkom in zijn warenhuis vol schatten en antiek die hij meebracht van zijn vele expedities. Onlangs nog bracht hij een mysterieuze kist mee uit Peru en daarmee liep het fout. Zijn warenhuis zit nu vol spoken en geesten. Daarom nam hij contact op met Ghostbusters International, die jullie nodig hebben om het probleem op te lossen. Zij vragen de bezoekers om plaats te gaan nemen in de ECHO-X-voertuigen die uitgerust zijn met een nieuw wapen: The Proton X Blaster. Tijdens de rit worden er briefings gegeven om de opdracht veilig te laten verlopen. Hierbij gaat de deur automatisch open, zodat je een stapje dichter bent bij de attractie. Dit laatste verliep wat stroef: als er niet veel bezoekers staan te wachten opent de deur voor het einde van het filmpje.

Via die deur kom je in het tweede stuk indoor-wachtrij waar al enkele schilderijen geestelijke transformaties vertonen, waaronder één dame uit de meest recente film. Bij het nemen van een 3D-brilletje schrik je ook best niet van de bezeten kist achterin! Zo wandel je het station binnen waar je in ‘pidgeonholes’ je bagage kan achterlaten.

Het ECHO-X-voertuig

De attractie werd ontworpen door Triotech, waarmee Merlin Entertainments al eerder samenwerkte voor onder andere de Ninjago-attracties in de Legoland-parken. In de ruime wagentjes, gelijkaardig aan de bekende auto uit de films, neem je plaats op één van de acht zitjes. Het voertuig zelf is het allereerste darkride-systeem van Zierer. Heide Park koos er dus voor om het prototype uit te testen voor deze nieuwe attractie.

Negen verschillende karretjes van 3,5 meter lang en 2,5 meter hoog bewegen over een rail doorheen het gebouw. In de ECHO-X zitten 15 luidsprekers, een vibratiefunctie per vier zitjes, vier kleine ventilatoren en een been-kietelaar. Elk voertuig heeft een eigen motor en wordt elektrisch aangedreven. Aan de hand van een QR-code-band weet het systeem waar de verschillende voertuigen zich bevinden. Omdat dit nieuwe systeem nog niet volledig op punt staat, wordt een tweede alternatief systeem gebruikt voor de veiligheid. Opvallend is dat Zierer aangeeft dat voor toekomstige bestellingen er ook lift-mogelijkheden zouden zijn om op verschillende niveaus te kunnen werken.

Het interactieve element zit uiteraard in het schieten en hier komt Triotech mee in het verhaal. Om de geesten neer te stralen, neem je het pistool. Elke infraroodstraal is gekenmerkt door een kleur zodat je ziet welke van jou is wanneer je met zijn achten aan het schieten bent. Schieten doe je op één van de zes schermen, waarin kleine gaatjes zitten opdat de ontvanger achterin alles juist kan registreren. Samenwerken heeft ook zo zijn voordelen, want op die manier zou je meer punten kunnen krijgen. Een opmerking uit ervaring bij dit systeem is dat de straal niet 100% overeenkomt met de richting van je pistool. Het vergt dus een klein beetje oefening in het begin om te mikken. Leuk weetje is dat als je goed oplet, je naast de geesten ook Ghostbusters-logo’s zal zien waarmee je bonuspunten kan scoren.

Een ritje vol verrassingen

Eens vertrokken kom je bij het eerste van de zes schermen. De geesten hebben bij elk scherm een bepaald thema: het standaard pakhuis en spoken, geesten in de vorm van piraten, Maya-spoken en Oosterse geesten. Twee daarvan doen je wellicht denken aan twee themagebieden in het park. Bij elke scene zijn er wel speciale effecten waar de voertuigen mooi mee bewegen met wat er gebeurt op de schermen. De laatste scene is plots niet meer in een warenhuis maar in New York. Hier ga je over in een 360 graden scherm om uiteindelijk het grote monster te vangen in de capsule voorop de ECHO-X. Deze gaat open en met een rookeffect wordt het monster erin gezogen, net zoals in de films. Zo kom je bij het laatste scherm, waar je een foto van jezelf ziet met je score. De rit eindigt met alle monsters die teruggezogen worden.

Bij het buitengaan van de attractie zelf kan je eerst je score zien op één van de schermen om te kijken wie de eerste plaats, tweede plaats en zo verder behaalde. Dat wordt gekoppeld aan de foto die werd genomen tijdens de attractie. Daarna loop je verder in de nieuwe Ghostbusters-shop. Opvallend is dat deze sterk gethematiseerd is (en misschien zelfs beter dan de attractie zelf). Er is een zeer uitgebreid aanbod van allerlei knuffels, gadgets, Lego, Playmobil en meer allemaal rondom de Ghostbusters-films en -figuren.

Conclusie

Een groot pluspunt van deze attractie is de kwaliteit van de beelden. Deze zijn opmerkelijk goed en duidelijk zichtbaar door het brilletje. De monsters hebben cartooneske vormgeving gelijkaardig aan de groene ‘Slimer’ uit zowel de originele film als de nieuwe, wat het zeker leuk maakt voor kinderen. Het interactieve element en de soepele bewegingen van het voertuig maken het vooral een plezante darkride. Wat wel tegenvalt is de algemene afwerking. Zo kon de decoratie tussendoor beter, mochten de schermen ingewerkt zijn en zie je teveel van het gebouw zelf. Ander minpuntje is de audio die bijna onverstaanbaar is, zelfs voor diegenen die Duits spreken. Dat komt mede door een slechte akoestiek.

Alles samen is dit zeker een mooie toevoeging voor Heide Park. Als fans mogen we kritisch zijn en zeggen dat de puntjes op de i er helaas niet zijn. Toch is het een geslaagde eerste darkride en een opvallend goed prototype van Zierer. Ghostbusters 5D is tot nu toe de enige attractie van dit type in Europa. Triotech heeft mooi werk geleverd en zo heeft het park er weer een mooie trekpleister bij voor families.

Meer Ghostbusters?

De geesten hebben niet alleen het warenhuis overgenomen, maar ook enkele van de hotelkamers van het Heide Park Resort. Deze kregen namelijk een Ghostbusters-sausje zodat je kan overnachten tussen de spoken en geesten. (Als je durft natuurlijk…) Families van maximaal 6 personen kunnen overnachten in het gezelschap van ‘Slimer’ en ‘Marshmallow Man’. Zo is Ghostbusters de zesde thematisering in het Resort, naast Jungle, Piraten, Western, Dämonen en How to Train Your Dragon.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top