Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Getest: Shambhala in PortAventura

#4 (Oktober 2014)

Getest: Shambhala in PortAventura

Foto: Tom Bosseloo

Getest: Shambhala in PortAventura

Elke achtbaanfanaat probeert steeds meer en meer zijn grenzen te verleggen. Hoe hoger, sneller, intenser,… Hoe liever! Enkel moeten wij soms wel wat geduld hebben voordat zo een record weer eens wordt verbroken. 10 jaar lang hebben Europese achtbaanfanaten moeten wachten op een nieuw Europees hoogte record. Van 2002 tot 2011 hield de Silver Star in Europa-Park, met zijn 73 meter hoogte, dat record in stand. Maar in 2012 kwam hier echter verandering in…

Het was al van 2007 geleden dat het Spaanse pretpark PortAventura, nabij Salou, nog een nieuwe achtbaan had geopend. Na Furius Baco, een Intamin Wing Rider Coaster, hadden de meeste fans nood aan een goedmakertje gezien deze niet echt in de smaak viel bij velen. Maar in de zomer van 2011 kondigde het park aan dat ze de hoogste achtbaan van Europa zouden bouwen. En toen de eerste bouwplannen en maquettes tevoorschijn kwamen, was iedereen laaiend enthousiast! Maar was dit terecht?

De van 2012 hoogste achtbaan van Europa gaat door het leven onder de naam ‘Shambhala’. De naam is afkomstig van een Tibetaanse legende, waarin Shambhala wordt omschreven als een aards paradijs in de hoge gebergten van Centraal Azië, waar enkel mensen met een puur hart zouden kunnen leven. Om diezelfde reden bevindt deze achtbaan zich dan ook in het Chinese themagebied van het park. Daar overschaduwd hij, letterlijk en figuurlijk, Dragon Khan, de B&M Sitdown Loopingcoaster die er als sinds het eerste seizoen zijn rondjes draait. Vele fans aanschouwde dit als negatief, gezien Shambhala er voor zou zorgen dat de intense en imposante Dragon Khan nu over zou komen als een soort kiddie coaster, gezien geheel zijn gekende grootsheid plots verdwenen zou zijn. En inderdaad, als je er zelf eenmaal voor staat, voelt Dragon Khan heel veel kleiner aan. Maar persoonlijk passen beide banen perfect bij elkaar!

Alleen al statistisch gezien is Shambhala een toppertje. De baan is 76 meter hoog, maar de first drop bedraagt 78 meter gezien deze 2 meter lager ligt dan het grondniveau. Ook haalt hij een maximum snelheid van 134 km/u, waarmee hij net niet het snelheidsrecord van Europa verbreekt, is hij 1564 meter lang en heeft hij een capaciteit van 1680 personen/uur. Wat ook best opvallend is aan deze baan is dat hij best bijzondere treinen heeft. Je zit niet allemaal tradisie getrouw recht achter elkaar, maar eerder wat verdeeld. Zo zitten de eerste twee stoeltjes naast elkaar vooraan op het karretje, er achter zit er elk één stoel in de twee uithoeken van de kar. Dit zorgt voor enorm veel vrijheid voor elke inzittende en zorgt er ook voor dat het gevoel van snelheid een stuk groter is! Thematisch gezien is deze baan wel niet zeer hoogstaand. Zijn omgeving is best oké, maar doet wel onder voor de oudere themagebieden van het park. Maar voor de gemiddelde Hyper Coaster, welke doorgaans weinig theming meekrijgen, is het zeker wel niet slecht.

Maar hoe is nu eigenlijk de rit zelf? Je start vanaf het station, gethematiseerd  naar een Tibetaans klooster, en maakt een korte bocht naar rechts om daarna onmiddellijk te starten met de lifthill. Deze is een stuk stijler dan de gemiddelde kettinglift. Wanneer je aan een behoorlijk tempo omhoog wordt getakeld heb je nog net genoeg tijd om te genieten van het prachtige uitzicht. Je kan namelijk de stranden van Salou al in de verte zien! Maar voor je het zelf maar al te goed beseft, hoor je dat typische geluidje van de ketting die de trein loslaat en begin je aan de immense afdaling! Zeker achteraan in de trein is de first drop best intens en geeft hij onmiddellijk al grote hoeveelheden airtime! Nadat je door een 2 meter diepe tunnel raast, begint de trein weer omhoog te klimmen over de eerste camelback. Ook deze bevat flinke porties airtime! Vervolgens daalt de trein weer af en komt hij terecht in een wel erg eigenaardige lus, waarvan de vorm sterk doet denken aan een ampersand. Ook hier raast de trein bijzonder snel door, wat zeker later op de dag voor wat sterretjes kan zorgen. Je kan maar even naar adem happen of je vliegt al over een kleine airtime heuvel welke onmiddellijk na de ampersand volgt. Ondanks er hier een trimbrake aanwezig is, voel je de trein nauwelijks tot niet afremmen, waardoor je ook hier uit je stoel vliegt. Onmiddellijk hierna vlieg je in de tweede camelback welke iets minder airtime oplevert dan de eerste. Vervolgens volgt een kort recht stukje track in het water, waar de baan omgeven wordt door waterfonteinen, waarna je terug in twee kleinere camelbacks rijdt. Nadat je terug omhoog schiet met de trein, volgt er een mid-course brake welke de trein lichtjes afremt. Kort nadien volgt er een uitgestrekte bocht naar beneden en een kleine airtime heuvel welke net dat tikkeltje meer airtime oplevert dan dat je verwacht. Jammer genoeg is dit dan ook het laatste element van de baan, want na het heuveltje schiet de trein in zijn eindremmen en rijdt hij op een bijzonder laag tempo het station terug binnen.

Shambhala is een schools voorbeeld van hoe een Hyper Coaster moet zijn. Hij laat ook merken dat je helemaal geen opvallende, ongeziene elementen of imposante theming nodig hebt om goed te moeten zijn. Zijn snelheid, airtime maar ook zijn hoogte maken dat je ontelbare re-rides wil maken op deze baan. Ook is elke plek in de trein een totaal verschillende beleving waarbij ik voornamelijk opteerde voor de buitenste stoelen achteraan in de trein. Het is als het ware een echt airtime monster welke je niet onmiddellijk verwacht van een bouwer als B&M. Deze baan zou daarom  gewoon standaard op elke fan zijn bucket list moeten staan. Zeker een must dus!

Lees meer

Meer artikels uit #4 (Oktober 2014)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top