Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Getest: Alpina Blitz in Nigloland

#3 (September 2014)

Getest: Alpina Blitz in Nigloland

Foto: Nigloland

Getest: Alpina Blitz in Nigloland

We hadden het in dit nummer al over een nieuwigheid in Frankrijk: ‘La Forêt d’Idefix’ in Parc Asterix. Wie echter meer houdt van gloednieuwe achtbanen, die raden we aan om een kleine 250 kilometer zuidwestwaarts verder te rijden.

Nigloland, een gemiddeld groot familiepretpark ter hoogte van Bologne, opende dit jaar namelijk Alpina Blitz. De keuze voor een spectaculaire achtbaan van Mack Rides kwam voor veel lokale fans als een grote, maar zeer welgekomen, verrassing. Op een paar standaard familieachtbanen na had het groene park tot voor dit jaar namelijk geen echt spectaculaire attracties.

De keuze voor een spannende achtbaan was toch niet onlogisch, zo vertelde directeur Philippe Gélis bij de opening van de attractie. Enerzijds toonde een enquête aan dat zo’n zeventig procent van de bevraagden graag een grote achtbaan had gezien in het park. Vijftien procent zag liever een kinderattractie en een schamele vijf procent had het liefst een nieuwe show naar het park zien komen, naast de animatronic-, wolven- en berenshow die reeds in Nigloland te vinden zijn.

Daarnaast past de nieuwe achtbaan ook in de nieuwe commerciële visie van het park. Nieuwigheden blijven de motor van de pretparkbusiness, aldus Gélis. Daarmee kan je mensen steeds opnieuw naar je park lokken. Voor Nigloland is het simpel: wanneer je meer geld wil verdienen dan moet je ofwel de ticketprijs verhogen, ofwel ervoor zorgen dat er meer bezoekers naar je park komen. In tijden van crisis is dat eerste niet evident. Een prijsverhoging van 3 euro zou volgens Gélis gelijk staan met het verliezen van zo’n 5000 bezoekers. Blijkbaar maken 5000 bezoekers (slechts 1% van het bezoekersaantal per jaar) reeds een verschil voor Nigloland want mede daarom werd er gekozen voor de achtbaan. Een investering waarvan gehoopt wordt er toch enkele jaren een significante hoeveelheid extra bezoekers mee naar het park te lokken, namelijk zo’n 10 procent.

Aanvankelijk had het park volgens de plannen een Intamin achtbaan moeten krijgen, maar tijdens de zomer van 2012 hakte het bestuur de knoop definitief door: het werd een Megacoaster van Mack Rides, vergelijkbaar met de Blue Fire Megacoaster uit Europa-Park in een iets kleinere uitvoering: zonder lancering of inversies. Het bestuur stond er echter wel op dat de baan sterk leek op de achtbaan die Intamin reeds voorgesteld had, waardoor Alpina Blitz nu wel heel sterk lijkt op bestaande Mega Lite achtbanen van Intamin.

De baan werd uiteindelijk zo’n 720 meter lang en 33 meter hoog, waardoor de trein van begin tot einde een relatief hoge snelheid blijft aanhouden. Ondanks het gebrek aan elementen waarbij je over de kop gaat, haalt de baan op bepaalde plekken tot 4G volgens het park. Zestien mensen kunnen tegelijk een ritje maken in één van de twee treinen die voorzien zijn van heupbeugels.

Alpina Blitz is, zeker in vergelijking met de andere achtbanen in het park, een zeer toffe achtbaan. De kettinglift is verschrikkelijk snel en brengt je in een recordtempo omhoog, waarna je 33 meter de diepte in geslingerd wordt.

Zoals we reeds vertelden zijn er geen inversies, maar dat verlies wordt ruimschoots gecompenseerd door twee lange, ruime bochten met zeer pittige banking en een klein tiental airtimeheuvels. In de ruime bochten wordt je stevig in je stoeltje gedrukt, terwijl je in de heuvels het gevoel krijgt uit de trein geslingerd te worden, wat in combinatie met de heupbeugels een bijzonder fijne ervaring is. Vooral ook het snelheidsgevoel dat voortdurend bewaard blijft, zorgt ervoor dat je even moet bekomen wanneer je de remmen invliegt.

Enkel aan het begin van de rit heeft de trein wat last met de snelheid en de stevige bochten: je wordt letterlijk door elkaar gerammeld. Maar los van de trillingen aan het begin is het een prima baan geworden. Aankleding werd door het park later beloofd, dus gaan we niet mekkeren over het feit dat het stationsgebouw en het terrein momenteel toch nog wat kaal zijn. Benieuwd wat Nigloland er uiteindelijk van zal maken.

Voor een park als Nigloland is het een perfecte aanvulling. Uiteraard blijft Blue Fire in Europa-Park stukken beter en als we eerlijk zijn vinden we de èchte Mega Lite banen van Intamin ook iets beter dan deze kopie, maar dat neemt niet weg dat Alpina Blitz echt een leuke achtbaan is.

Benieuwd of de baan de door Nigloland vooropgestelde doelen kan verwezenlijken en hoe dat een effect zal hebben op de toekomst van het park… Als het aan ons ligt: meer van dat!

Meer artikels uit #3 (September 2014)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top