Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Wie zit achter Looopings.nl?

#4 (Oktober 2014)

Wie zit achter Looopings.nl?

Wie zit achter Looopings.nl?

“Pretparkfan zijn” betekent al jaren veel meer dan enkel op een frequente basis pretparken te bezoeken. Wie fan is, speurt dagelijks het internet af op zoek naar het laatste nieuws over de parken, naar reportages waarin anderen hun ervaringen en foto’s delen of discussieert op fora of sociale media over allerlei onderwerpen die met de pretparkwereld te maken hebben. Het aantal websites waar de fans daarvoor terecht kunnen groeide de afgelopen jaren exponentieel. Sommige websites focussen op een bepaald park, andere zijn algemeen, sommige verdwijnen na een tijdje, andere zijn dan weer gevestigde waarden geworden. Eén van die gevestigde waarden is, of we dat nu leuk vinden of niet, Looopings.nl.

Looopings begon ooit als een site die elke kans aangreep om pretparken, personeelsleden en fans belachelijk te maken, maar groeide langzaam maar zeker uit tot één van de belangrijkste nieuwssites voor iedereen die in pretparken geïnteresseerd is. Zowat elke primeur die de afgelopen jaren bekend gemaakt werd, kon Looopings op zijn naam schrijven.

Eddie de Clown heeft het al jaren over de “ettertjes van Looopings.nl” en wij vonden dat het eindelijk eens tijd werd om te weten wie die ettertjes nu juist waren en wat hen bezielt. We zullen jullie de details besparen van wat we allemaal hebben moeten doorstaan om een interview te pakken te krijgen, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Eind september trokken we richting Nederland, waar we ’s avonds op een boogscheut van een niet nader te noemen sprookjespark een afspraak hadden met iemand van de beruchte website. Op de afgesproken plek was echter niemand te zien. Even dachten we dat ze bij Looopings ons goed te pakken hadden gehad en we de dag erop een artikel mochten verwachten over hoe ze ons voor de gek hebben gehouden. Gelukkig verscheen niet veel later iemand die beweerde aan de site mee te werken, en dat sinds het prille begin. Aanvankelijk waren we wat achterdochtig, de persoon in kwestie was joviaal en vriendelijk, terwijl we een norse puber hadden verwacht. Al snel bleek dat de mensen achter Looopings stiekem gewoon toffe, normale mensen zijn… met een uit de hand gelopen passie voor pretparken weliswaar. Kom dat tegen!

Ben je reeds van bij het begin betrokken bij Looopings? Ook in die periode toen de website nog Loopings.nl heette, met twee o’s?

Looopings.nl: Ik ben daar inderdaad bij betrokken geweest, maar toen was dat wel met andere mensen dan nu het geval is. Loopings met twee o’s was in die tijd een behoorlijk onbekende website en het verbaast me een beetje dat mensen die nog kennen. Loopings, dat was een stelletje kwajongens op hun zolderkamer die wat grappig bedoelde dingen op het internet zetten. Dat had binnenskamers wel wat effect, maar verder was dat absoluut geen grote naam. We hadden toen, in vergelijking met nu, ook heel weinig bezoekers. Na een tijdje is die website verdwenen omdat er wat problemen waren. De mensen die er voor werkten, die werkten overdag in een pretpark en we hielden ons niet echt bezig met geheimhouding. Pretparken begonnen zich al snel af te vragen wie achter Loopings zat en de medewerkers die in pretparken werkten kregen van hun bazen te horen dat de parken in kwestie hun hobby niet echt kon waarderen… Toen, rond 2007, was er de opkomst van de sociale media, waardoor een nieuw fenomeen verscheen binnen de pretparkwereld: personeelsleden gingen informatie op het internet zetten en vele parken wisten in het begin niet goed hoe ze daarmee om moesten gaan, waar wij natuurlijk handig gebruik van maakten.

Waarom zijn jullie ooit met Loopings begonnen?

Looopings.nl: We hadden er behoefte aan om een beetje herrie te schoppen binnen het pretparkmilieu. Het groepje waarmee Loopings van start ging was een groepje van mensen die allemaal in een pretpark werkten of gewerkt hadden. In die tijd was de online pretparkcommunity een wereld die aan elkaar hing van fans die negativiteit, toch zeker online, niet konden verdragen. En wij, die voor pretparken als de Efteling, Walibi, Toverland, Bobbejaanland, enzovoort werkten, waren dat echt beu. We dachten dat het wel grappig was om op het internet wat opschudding te veroorzaken. En terwijl wij ons op onze zolderkamertjes aan het amuseren waren, bleek daar vanuit de fans en vanuit de medewerkers van pretparken toch een soort van behoefte aan te zijn. Binnen een paar weken hadden we al enkele artikels met meer dan honderd reacties. Boze reacties weliswaar, maar het maakte wat los bij mensen. Je merkte aan de reacties dat daar iets in zat. Het was echter maar een hobbyprojectje en dat is uiteindelijk doodgebloed en zijn we een klein anderhalf jaar offline geweest.

Loopings.nl met twee o’s hield op te bestaan. Wat was juist de reden waarom het project ‘doodbloedde’? Problemen met advocaten? Met de politie?

Looopings.nl: Goh, nee hoor. We hadden het er gewoon een beetje mee gehad. Het trucje was uitgewerkt, we hadden iedereen beledigd die we konden beledigen, iedereen boos gemaakt die we boos konden maken… Loopings had nog niet veel te maken met nieuws of primeurs, het was gewoon wat tegen de enkels van bepaalde mensen en parken schoppen en dingen zeggen die je eigenlijk niet mocht zeggen omdat ze geheim moesten blijven. Het was niet zo dat we gewoon hele vervelende jongens waren, maar de pretparkwereld zat toen zo in elkaar dat er nergens plaats was voor een kritisch geluid. Vandaar dat we vaak ook sterk overdreven om er zeker van te zijn dat we zouden opvallen en toch wat opschudding zouden veroorzaken. Maar goed, daar waren we dus helemaal klaar mee en ging de site offline.

We bleven wel actief op de fora en lazen daar af en toe berichten in de stijl van ‘Bestond zo’n site als Loopings nog maar’. Veel van de websites die toen bestonden, en geloof me dat waren er toen al heel wat, namen gewoon de persberichten over en daar bleef het bij. Omdat die websites bevriend wilden blijven met de directies en de pretparken om zo meetings te kunnen blijven organiseren, was er geen plaats voor kritiek. We kregen toen vaak te horen dat als we zo nodig wilden blijven zeuren we maar een eigen website moesten oprichten. We hebben de daad toen opnieuw bij het woord gevoegd en met een viertal mensen hebben we Looopings terug opgericht, maar nu met 3 o’s. Daar zijn snel nog wat mensen bijgekomen en ondertussen heeft Looopings een kern van een achttal vaste medewerkers.

Aanvankelijk was de insteek nog steeds tegen de schenen schoppen omdat het kan, maar een eerste verandering in de toon van Looopings was de beslissing om geen ruzies meer uit te vechten met andere fansites. We hadden het gevoel een beetje boven de rest te staan omdat je bij ons wel kritiek mocht hebben en gewoon je ongezouten mening mocht geven, zolang het maar binnen de grenzen van het wettelijke bleef. Daardoor wilden we ons ook niet langer verlagen door die ruzietjes en wilden we gewoon een overkoepelende plek zijn waar mensen naartoe konden komen wanneer een pretpark niet meer prettig was. We zijn in die periode ook begonnen met het posten van nieuwsberichten. Doordat veel mensen van de kern toen nog voor pretparken werkten, konden we vaak primeurs brengen over dingen die achter de schermen volledig misliepen.

Die nieuwsberichten vulden we aan met artikels die de welbekende verschrikkelijke persberichten van de parken belachelijk maakten. Je zou er de persberichten van die tijd, rond 2010 geloof ik, eens moeten op nalezen. Oeverloos gezwets over shows en beleving en storytelling, terwijl er gewoon geen geld was voor iets nieuws en ze dus grote lulverhalen de wereld instuurden die nergens over gingen om toch maar wat in de kijker te komen. En iedereen leek dat te slikken als zoete koek, terwijl wij dat zo verschrikkelijk beu waren… Heel moeilijk om die belachelijk te maken was het trouwens niet. Zo was er eens een persbericht van Slagharen waarin stond dat er internationale artiesten naar het park kwamen voor een overweldigende show van wereldklasse, terwijl er in realiteit gewoon een zielige Poolse clown  in een gigantische tent aan het optreden was.

Die luchtbel wilden we doorprikken. Alles werd in de reclames zo mooi voorgesteld, maar wij hadden zoiets van: we gaan nu eens zelf naar, pakweg, Bobbejaanland en we zullen eens laten zien hoe slecht het park er in realiteit aan toe is. We wilden mensen afhelpen van het beeld dat in de pretparkwereld alles zo is als in de foldertjes en brachten nieuws over storingen, mankementen, ongevallen, achterstallig onderhoud… Veel mensen denken dat we de branche kapot wilden maken, maar dat wilden we helemaal niet, we waren er gewoon helemaal klaar mee dat er zo veel gelogen werd.

Loopings stond er om bekend mensen vaak voor schut te zetten, terwijl dat bij Looopings amper nog het geval is. De toon van Looopings is duidelijk minder aanvallend dan vroeger naar personen toe, vanwaar die verandering?

Looopings.nl: We gaan mensen niet meer zelf belachelijk maken, maar als iemand er voor kiest zichzelf belachelijk te maken op het internet, dan gaan we het uiteraard niet nalaten om dat eens in de verf te zetten. Als iemand smoorverliefd is op een medewerker van een pretpark en op Twitter op zoek gaat naar wie het nu juist is, wel, dan gaan wij gewoon lekker mee helpen zoeken. Veel mensen vinden dat een brug te ver omdat het weinig met pretparken te maken heeft, maar het zijn wel artikels die het best scoren omdat mensen zo’n dingen graag lezen vanwege de amusementswaarde. We zoeken nog steeds het randje op van wat kan, maar er over gaan doen we niet meer. Gewoon omdat we dat niet meer willen en omdat dat trucje heel snel uitgewerkt is. Als je een site hebt met tien berichten en elk van die tien berichten is negatief, dan neemt niemand het nog serieus. Alleen maar focussen op het negatieve zorgt er voor dat je site zijn waarde verliest. Als iets goed is, dan moet dat ook gezegd worden.

De nieuwe website, met duidelijk een nieuwe visie achter, noemden jullie Looopings in plaats van Loopings. Vanwaar die derde “o” in de naam?

Looopings.nl: Het liefst zouden we dat helemaal geheim willen houden omdat het zo lekker mysterieus is, maar goed… Er gaan de wildste verhalen de ronde over die domeinnaam, maar eigenlijk zijn de redenen daar achter allesbehalve spectaculair. Mensen dachten dat we de domeinnaam loopings.nl niet meer mochten gebruiken, maar als je daar nu naartoe surft zal je zien dat je ook gewoon op onze site terechtkomt. Er zijn heel wat redenen voor, maar de belangrijkste reden is dat we graag willen weten wat er allemaal over Looopings gezegd wordt op het internet. Wanneer we dan via Google of via de fora zochten op “loopings”, dan kregen we honderden berichten die niet over ons maar over achtbanen gingen. Dus door er drie o’s van te maken, creëerden we niet alleen een soort van mysterie rond die naam en de website, maar konden we ook veel gemakkelijker berichten over onze website terugvinden. Wanneer nu iemand zegt op Twitter: “Oh nee, ik hoop dat dit niet op Looopings komt”, welja, dan weten we dat tegenwoordig meteen.

Looopings met 3 o’s werd meteen een groot succes, terwijl Loopings met 2 o’s dat niet was. Wat kan daar een verklaring voor zijn?

Looopings.nl: Dat heeft vooral te maken met het feit dat die berichten over dingen die misliepen achter de schermen bij pretparken al heel snel opgepikt werden door andere, grotere media. Vooral regionale media hielden de berichten over de parken in hun buurt heel goed in de gaten. De journalisten die de taak hadden bepaalde pretparken in de gaten te houden schrokken zich rot. Ze kwamen terecht op een website waar alle primeurtjes en nieuwtjes te vinden waren die zij eigenlijk moesten trachten te achterhalen.

Een mooi voorbeeld daarvan is Slagharen. Daar werkten in die periode medewerkers die om de één of andere reden boos waren op “hun” park en ontzettend veel nieuws aan ons hebben doorgespeeld. Nieuws over bezoekersaantallen en financiële gegevens die niet klopten, plannen voor nieuwe attracties, privéberichten van de directrice… die kregen we allemaal toegestuurd. De berichten die we daarover postten zijn toen opgepikt geweest door een regionale krant, de Stentor, en daarna door de landelijke media, waarna Slagharen in het nauw kwam te zitten. Wanneer ze claimden een kinderattractie te openen omdat daar vraag naar was, dan konden wij officiële offertes tonen voor een waterachtbaan en een launch coaster die ze aangevraagd hadden maar die gewoon te duur waren voor het park. Of wanneer de landelijke pers hen vroeg naar de bezoekersaantallen, en die klopten niet, dan hadden wij officiële gegevens die wel klopten. Die hebben ondertussen geleerd dat ze niet meer moeten liegen over dergelijke zaken. Of je nu frietbakker bent in Toverland, beugels controleert in Walibi of de baas van Plopsa bent… alle lagen binnen een pretpark lezen tegenwoordig Looopings om volledig, eerlijk en objectief nieuws te vinden. En dat is nu net het doel van de website, een plek zijn waar alle nieuws wordt gebracht, zowel positief als negatief, en waar iedereen zijn mening kan geven, ook al is die negatief, en vooral zonder leugens of halve, opgeklopte waarheden.

Ik kan me voorstellen dat niet ieder park even gelukkig is met feit dat jullie bestaan. Is er een verschil in hoe de parken tegen Looopings aan kijken?

Looopings.nl: Dat is in de loop der jaren erg veranderd. In eerste instantie kregen we overal uiteraard het deksel op onze neus. De parken dachten: als we Looopings negeren, dan gaat dat wel vanzelf over. Maar op een bepaald moment was Looopings al zo groot geworden dat het gewoon niet meer mogelijk was om de berichten te negeren, mede ook doordat de grotere media onze berichten overnamen. De meeste pretparken hebben toen nog even de kat uit de boom gekeken, maar langzaam maar zeker waren ze wel bereid om met ons in gesprek te gaan. Het verschilde wel van park tot park of ze deuren meteen wagenwijd opengooiden of niet. Sommige pretparken hebben zoiets van “Wij hebben geen geheimen, dus kom maar langs”, terwijl andere parken ons het liefst negeren maar wel antwoord geven als ze niet anders kunnen.

Je vertelde net over de personen die jullie nieuws doorspeelden uit Slagharen. Is dat dan jullie grootste bron van nieuws en primeurs? Mensen die in pretparken werken?

Looopings.nl: Eigenlijk wel en vaak is dat ook een indicator voor hoe slecht het gaat met een park. Hoe meer ontevreden de medewerkers zijn, hoe meer nieuws er naar ons gelekt wordt. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de Efteling. Toen Bart de Boer daar aan het roer stond waren de personeelsleden echt niet gelukkig en kwam er veel nieuws naar boven. Nu zit Fons Jurgens daar en die lijkt het heel goed te doen naar het personeel toe, want nu lekt daar nog amper iets uit over onvrede op de werkvloer.

Een ander voorbeeld is Duinrell. Daar hoorden we bijna niets van, maar nu er een rel geweest is over salarissen is de toestroom van nieuwtjes die naar ons gelekt worden bijna niet meer bij te houden. Het zou mijn eerste les zijn die ik directieleden zou willen bijbrengen, mocht ik daar ooit de kans toe krijgen: houd je personeel niet tevreden om ze tevreden te houden, maar zorg er voor dat ze zich verantwoordelijk voelen voor je bedrijf en daardoor niet gaan lekken, net omdat ze zich achter jou en je park willen scharen.

Komen jullie wel vaker in contact met detectives, politie of justitie?

Daar wordt wel dagelijks mee gedreigd in de zin van “Als je dat niet weg haalt, dan gaan we naar de politie”. Het gebeurt echt bijna nooit dat mensen dat effectief ook doen. We zijn sinds het begin nog maar drie keer bij de politie moeten verschijnen om een verklaring af te leggen…

Dat moet beangstigend zijn?

Looopings.nl: Goh, dat is hetzelfde zoals met de eerste doodsbedreiging die we kregen… De eerste keer denk je “Help, wat gaat er gebeuren, ik lig morgen dood op straat”. De tweede en alle volgende keren is dat al lang niet eng meer. De derde keer dat we bij de politie uitleg moesten geven was het eigenlijk al routinewerk geworden. Gewoon uitleggen dat wat we verteld hadden allemaal klopte met de redenen en bewijzen erbij en daarna konden we vertrekken. Daar zijn verder nooit gevolgen van geweest. We zijn niet zo professioneel dat we advocaten kunnen inhuren, maar er zitten mensen in ons team met een juridische achtergrond die ons kunnen bijstaan. Bij riskante artikels kunnen die gewoon zeggen: “Als je deze zin wat anders formuleert en je haalt die zin weg, dan kan niemand jullie iets maken”. We weten dan wel dat wel heel wat boze reacties kunnen verwachten, maar ook dat we wettelijk niets verkeerds gedaan hebben.

Wekelijks krijgen we zo’n tiental haatmails binnen, van doodsbedreigingen tot agressieve eisen om dingen te verwijderen of aan te passen. Die mails komen meestal echter niet van mensen die Looopings dagelijks lezen, maar van toevallige bezoekers die voor de eerste keer op de site komen en niet goed weten hoe Looopings werkt. Meestal hoeven we gewoon de delete-knop in te drukken of een korte reactie terug te sturen en we zijn er van af.

Ondanks het feit dat mensen jullie informatie doorspelen omdat ze iets willen aanklagen, hebben jullie ook vaak primeurs uit parken waar het wel goed gaat. Proberen jullie dan personeelsleden om te praten of misschien zelfs om te kopen?

Looopings.nl: Af en toe gebeurt dat wel eens ja… Zo hebben we onlangs een serieuze som betaald aan een personeelslid van de Efteling. Die persoon beweerde alle informatie te hebben over Baron 1898, de nieuwe achtbaan die in de Efteling zal komen, maar vertelde een groot risico te lopen door het aan Looopings door te spelen doordat die persoon, of een collega, ontslagen zou kunnen worden. Dat personeelslid kende technische gegevens, het baanverloop, het thema, enz. van de achtbaan, maar wou het aanvankelijk niet zeggen. In dat geval hebben we die persoon dan een mooie som gegeven, ik ga niet exact zeggen hoeveel, maar het was genoeg om de informatie te krijgen die we nodig hadden.

Je wil niet zeggen hoeveel die informatie gekost heeft, maar kan je een idee geven van wat jullie daarvoor betaald hebben?

Looopings.nl: Het was minder dan duizend euro… en meer dan tweehonderd.

Best nog serieuze bedragen. Komt die suggestie dan van jullie of van het personeelslid in kwestie?

Looopings.nl: In dit geval kwam die suggestie om informatie door te spelen in ruil voor geld van het personeelslid zelf. Nu, dat hebben we wel vaker gehad, dat mensen ons informatie of tekeningen doorspelen en er geld voor vragen als we die willen gebruiken. Dan moeten we altijd de afweging maken hoeveel we er aan kunnen verdienen en hoeveel het ons zou kosten en meestal slaan we zo’n aanbod dan ook af. Stel dat iemand ons nu de tekeningen van de nieuwe achtbaan in Walibi Holland zou aanbieden, dan misschien wel weer, maar in 99% van de gevallen doen we het gewoon niet. In het geval van de Efteling was het een goede gok, want we hebben ons geld meer dan terug verdiend, ook omdat we die grote hoeveelheid aan wetenswaardigheden over verschillende artikels konden verspreiden.

Welke berichten scoren het best op Looopings? Wat vindt jullie publiek het interessantst?

Looopings.nl: Wel, je moet goed begrijpen dat het publiek van Looopings in de loop der jaren grondig veranderd is. Een paar jaar geleden waren onze bezoekers allemaal mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd waren in pretparken. Toen konden we gewoon zeggen “De Pagode is kapot”, zonder daarbij te hoeven vertellen dat dat een uitkijktoren in de Efteling was. Ondertussen is het publiek van Looopings veel breder geworden. Door onder andere de sociale media komen er steeds meer mensen op de site die geen pretparkkenners zijn, maar het gewoon leuk vinden om te lezen.

Dat heeft er mede voor gezorgd dat Looopings meer geëvolueerd is naar een objectievere nieuwssite waarbij we wat meer info moeten geven. Als we het nu over Europa-Park hebben, dan moeten we steeds weer herhalen dat dat het grootste pretpark van Duitsland is, anders komt het niet aan bij de mensen die niet zo veel weten over pretparken. Wat we heel vaak doen tegenwoordig is denken: “Zouden onze moeders dit begrijpen?”. Als we denken dat dat het geval is, dan kan het artikel online. Het is een hele suffe methode, maar het werkt wel want ondertussen heeft Looopings zo’n tweehonderdvijftig duizend unieke bezoekers per maand.

Maar om op je vraag te antwoorden, wat het beste scoort op Looopings is kort door de bocht: seks, vechtpartijen en onthullingen.

Jullie proberen dus nog steeds bewust om groter te worden. Is dat dan vooral vanwege de advertentie-inkomsten die samen met het bezoekersaantal stijgen, of zit er nog een andere reden achter?

Looopings.nl: Kijk, als een artikel goed scoort en we verdienen er goed aan, dan zijn we hier uiteraard allemaal gelukkig. Maar eigenlijk hadden we het gevoel dat we iedereen binnen het pretparkmilieu reeds bereikten. Zelfs de mensen die een hekel hebben aan Looopings lezen de site dagelijks omdat ze anders het gevoel hebben speciale nieuwtjes en primeurs te missen. Als je zelfs al dat hebt kunnen bereiken als website, dan kan je niet veel meer doen dan je doelgroep en strategie veranderen als je verder wilt groeien.

We trachten tegenwoordig in eerste instantie om de grootste nieuwsbron te zijn voor iedereen in de pretparkbranche, maar dat hebben we eigenlijk al bereikt. Wat we nu vooral proberen te doen is om binnen de Benelux de website te worden waarvan iedereen weet dat wanneer er iets gebeurd is of iets staat te gebeuren binnen de pretparkwereld Looopings er meer zal over weten. Kijk, laat ons heel eerlijk zijn, wij pretparkfans hebben een heel kinderachtige hobby. Wij hebben ook vrienden die ons voor gek verklaren, maar we willen er naar streven dat zelfs die vrienden, wanneer ze een post van Looopings op Facebook voorbij zien komen zullen doorklikken omdat ze willen weten wat er aan de hand is. We zullen dan ook altijd op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om te groeien en om onze inhouden bij de lezers te krijgen.

Binnen het concept van video’s en een nieuwswebsite? Of mogen we nog verrassingen verwachten in de toekomst?

Looopings.nl: Er zijn wel plannen voor enkele nieuwigheden. Zo zijn we nu druk aan het werk aan een webwinkel, waarin we producten zullen aanbieden waarvan wij zouden willen dat pretparken ze eigenlijk verkochten. Als we naar een pretpark gaan en we willen een T-shirt kopen, dan hangen daar alleen maar dingen waarmee we in het echte leven uitgelachen zullen worden. I ‘hartje’ Efteling, sorry, nee, bedankt. Dus gaan wij T-shirts aanbieden die we echt zouden willen en kunnen dragen in het echte leven. Met een humoristisch kantje uiteraard…

We kijken er naar uit! Zijn er, tot slot, artikels die jullie ooit gepost hebben en waar jullie achteraf spijt van hebben gehad?

Looopings.nl: Nee.

Zeker?

Looopings.nl: Ja.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2014)

Winkelwagen

Populair:

To Top
Inline
Inline