Dossier – 20 keer nieuw in 2020

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #1 (Februari 2020) / Dossier – 20 keer nieuw in 2020
Dossier – 20 keer nieuw in 2020

Ook in 2020 mogen we weer veel nieuws verwachten. Bijzonder veel pretparken investeren in grote nieuwigheden. Het is wat dat betreft een geweldige periode om pretparkfan te zijn. Wij bespreken in dit artikel de meest opvallende nieuwigheden.

Wakala – Bellewaerde Park (België) 

Met het uitstellen van de nieuwigheden in Walibi Belgium, is Wakala het grootste project dat we in België mogen verwachten dit jaar. Met een totale investering van 7,5 miljoen euro pakt het Ieperse park uit met een familiecoaster van formaat. Ondanks twee lifthills – waarvan eentje met versnelling – en een kort achteruit gedeelte, zal de baan uitermate geschikt worden voor de gehele familie. De diehard-coasterfan lijkt er niet heel erg van wakker te liggen. Desonanks zal deze attractie, mede dankzij zijn special effects en thematisering, ongetwijfeld goed vallen bij het doelpubliek van Bellewaerde.

Aqualantis – Energylandia (Polen) 

Als er een park is dat hoge ogen gooit met investeringen, dan is het Energylandia wel. Na eerst veel attracties lukraak op een vlakte neer te zetten, is men vorig jaar begonnen met de ontwikkeling van een tweede gedeelte op een nieuw terrein, aangrenzend aan het bestaande pretpark. Men heeft ondertussen de smaak van theming te pakken gekregen, want het eerste project bevat een aardig geslaagde themazone. En alsof een RMC hybride achtbaan én twee familiebanen in 2019 niet genoeg waren, gooit Energylandia er in 2020 een volledig nieuw themagebied tegenaan. Aqualantis is duidelijk geïnspireerd op de legendes rondom de verzonken stad Atlantis. Eyecatcher in het gebied wordt Abyssus, een Vekoma launch coaster. Iets waar fans tot enkele jaren geleden niet warm van zouden gelopen hebben, laat anno 2020 echter iedereen watertanden. Vekoma heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en laat dat met name in Polen erg goed zien. Ook Abyssus wordt een baan waarvan de verwachtingen enorm hoog liggen, met vele snelle bochten en enkele intense duiken en inversies. Naast de achtbaan mogen we ook een mooi ingewerkte Discoaster verwachten en enkele opvulattracties.

Legoland Waterpark – Gardaland (Italië) 

Enige jaren geleden heeft Gardaland een waterpark aangekocht, om het niet veel later te sluiten. De redenen hiervoor zijn niet geheel duidelijk, want het park leek goed te lopen. Wellicht voldeed het park niet volledig aan de kwaliteitseisen van Gardaland, of lag het gewoon te ver van het park af. In elk geval proberen ze het in 2020 opnieuw. Dit keer wordt het park volledig gethematiseerd naar het bekende speelgoed van Lego. We mogen zodoende ook wel de nodige humor verwachten in de aankleding van het park. Gezien het park met name gericht is op jonge gezinnen zullen er in eerste instantie geen grote thrillslides staan. Deze kunnen wellicht wel later nog komen. Op 28 mei zal het waterpark voor het eerst haar deuren openen.

Max & Moritz – Efteling (Nederland) 

Max & Moritz is wellicht het meest besproken project in de Benelux. De Efteling reduceerde vorig jaar het aantal in werking zijnde Intamin Bobsleebanen wereldwijd van drie naar twee stuks. Een groot verlies voor de achtbaanwereld, want Intamin bouwt dit achtbaantype niet meer en de Mack-bobsleebanen zijn volstrekt niet vergelijkbaar qua ritbeleving. Toch leek een bobslee-achtbaan van Mack een perfecte vervanger. Echter: alsof men nog meer tegen het zere been van de achtbaanfan wil schoppen, plaatst de Efteling twee powered coasters van Mack – dezelfde fabrikant die tegenwoordig wél nog bobsleebanen levert. Een volledig ander type, waarover men kan discussiëren of het eigenlijk nog wel een achtbaan is. Wat zeker is, is dat de Efteling nog geen echte kinderachtbaan had en met Max & Mortiz hier wel eindelijk aan voldoet. Voor het thema beroept men zich op twee populaire Duitse figuurtjes, die veel kattenkwaad uit halen. Net als bij Baron 1898 en Joris en de Draak geeft de Efteling ook bij dit project een eigen twist aan de storytelling door een eigen versie van het verhaal te verzinnen die nog niet eerder bestond. Fans vragen zich af of dat wel goed komt: de verhalen van Joris en de Draak alsook het verhaal van Baron 1898 rammelen namelijk aan alle kanten. Zolang de rit zelf gewoon leuk is, zal dat voor een gewone bezoeker een zorg zijn.

Underlandet – Liseberg (Zweden) 

Het mascotte van Liseberg is natuurlijk een groen konijn. Enige jaren geleden opende het park al een themagebied helemaal in het teken van deze groene konijntjes. In 2020 voegt het park daar een heuse darkride aan toe. Underlandet laat zien wat groene konijntjes doen zodra ze onder de grond verdwijnen. Met een parcours van 190 meter klinkt de attractie niet direct indrukwekkend, maar voor een darkride is dat zeker niet gek. De rit zal immers drie en een halve minuut duren. Het ritsysteem wordt verzorgt door Gosetto. Met een investering van 14 miljoen betekent het dus dat er behoorlijk veel in theming wordt gestoken. Gezien Liseberg daar de laatste jaren zeker niet in teleurstelt, zijn de verwachtingen voor deze darkride dus aardig hoog.

Objectif Mars – Futuroscope (Frankrijk) 

Futuroscope krijgt in 2020 zijn eerste achtbaan. Wie Futuroscope kent, weet dat dit geen gewoon pretpark is. Logischerwijze wordt de achtbaan zodoende ook iets speciaals. Thematisering en speciale effecten zullen een zeer belangrijk onderdeel van de rit worden. De baan wordt geleverd door Intamin en zal draaiende gondels en een lancering hebben. Er valt nog veel meer over de baan en zijn speciale elementen te vertellen, maar dat kan niet zonder de nodige spoilers. We raden een bezoek aan dit park in 2020 zeker aan.

Hals-über-Kopf & Volldampf – Tripsdrill (Duitsland) 

Wederom een bijzonder project. Al enkele jaren geleden kreeg men in Ierland, in Tayto Park, het idee om een Junior Boomerang en een Inverted Coaster met elkaar te laten interageren. Vekoma maakte de plannen, die wegens protesten van omwonenden van Tayto-park echter nooit tot realisatie zijn gekomen. Tripsdrill hoorde van het concept en vond dit een geweldig idee. Dit jaar openen ze daarom meteen twee nieuwe achtbanen. Helemaal passend bij Tripsdrill krijgen de attracties benamingen die bij de lokale streek passen. Volldampf is daarmee – na Gsengte Sau en Karacho – de derde naam die snelheid aanduidt in het park. Passend bij Tripsdrill wordt de naam echter meteen dubbel gebruikt, de thematisering wordt namelijk een stoom(dampf)trein die door het station van Hals-über-Kopf (Halsoverkop) heen crasht. Wie de banen wil beleven zoals in de concepten bedacht moet echter nog een jaartje wachten. De thematisering wordt pas in 2021 toegevoegd.

Rookburgh – Phantasialand (Duitsland) 

Nadat nu reeds vier jaar geleden de goudkleurige koepel van ‘Race for Atlantis’ gesloopt is, is dit wellicht één van de meest besproken nieuwigheden in pretparkland. De interesse in het gebied volgt echter het parcours van een achtbaan. Door de extreme geheimdoenerij van het park verliezen mensen hun interesse, die dan weer piekt van zodra er wat meer informatie wordt onthuld. Wanneer het project precies opent is nog steeds niet bekend, maar afgelopen winter begon de PR-machine bij Phantasialand te draaien …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Februari 2020Klik hier om dit nummer te bestellen.