Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Dit was 2017 – Een eigenzinnig jaaroverzicht

#5 (December 2017)

Dit was 2017 – Een eigenzinnig jaaroverzicht

Foto: Attractiepark Slagharen

Dit was 2017 – Een eigenzinnig jaaroverzicht

Het einde van 2017 komt in zicht en dat is genoeg om overspoeld te worden met jaaroverzichten. Wij van Brakesection doen daar graag aan mee, maar dan wel op onze eigen manier. Bij ons geen klassieke oplijsting van feitjes, maar wel een onverbiddelijke evaluatie van wat de parken in binnen- en buitenland het afgelopen jaar gepresteerd hebben. Het team achter Brakesection Magazine en Pretparken.be ging weer rond de tafel zitten voor een gezellige babbel over de meest opvallende gebeurtenissen in pretparkland.

2017, het jaar van de grote aankondigingen

We kunnen onze terugblik eigenlijk meteen beginnen met een vooruitblik. Want in 2017 werden heel wat mooie aankondigingen gedaan. Toverland stelde Avalon voor, Phantasialand plaagt ons met het mysterieuze F.L.Y. en Walibi gooide grote ogen met een onverwacht vijfjarenplan.

Bert: Wat mij vooral is bijgebleven van dit jaar is het grote plan van Walibi.

André: Ik zou zeggen CDA in het algemeen, want behalve dat ze goed investeren, zie je ook dat ze hun parken op orde aan het brengen zijn: effecten die werken, dingen die normaal defect waren die nu draaien, operations die soepel lopen… Het lijkt dat ze daar eindelijk doorhebben hoe een park daadwerkelijk gerund moet worden.

Mario: Ja, Walibi… (lacht) Die hebben eigenlijk volledig pretparkland verrast, denk ik, door zo’n investering aan te kondigen.

Bert: Ik denk dat ze ook heel veel mensen hebben laten schrikken met wat ze daar gepresenteerd hebben.

Yelle: En ze hebben ook concullega’s hun ogen laten opentrekken. Vooral Plopsa; dat zijn normaal de grootste investeerders, en nu begint Walibi plots nog meer te investeren dan Plopsa al deed. Terwijl die meestal al jaarlijks of tweejaarlijks iets nieuws kunnen aanbieden. En ja, Bobbejaanland, volgens mij denken die van “shit”. (lacht)

André: Maar misschien dat het nu eindelijk ook daar eens een beetje op gang komt.

Yelle: Na Slagharen en Movie Park Germany zie ik dat wel in orde komen. Die zullen binnenkort ook wel iets krijgen.

Mario: Ik weet wel dat Walibi zelf heel enthousiast is over alles. Ik heb hen ook gezien op de persconferentie van de European Attractions Show. Die stonden eigenlijk te springen om hun presentatie te geven. En dan natuurlijk Alterface daarna met hun Erractic Ride; die stonden nog harder te springen.

Bert: Die lijken ook wel heel enthousiast over hun nieuwe plannen.

Yelle: Ja, Alterface is ook wel verrassend uit de hoek aan het komen, ze zijn heel veel nieuwe dingen tegelijk naar buiten aan het brengen.

Bert: Ik heb ook wel de indruk dat die zichzelf sinds dit jaar op de voorgrond willen plaatsen.

Yelle: Eigenlijk kenden we Alterface niet zo goed, maar nu door die aankondigingen hoor je daar ineens veel van.

Bert: Wat ik mij afvraag: gaat Walibi zijn grote plannen wel kunnen waarmaken?

Yelle: Daar ben ik zeker van. Dat hebben ze ook overal met klem bevestigd. Al die plannen zijn definitief, want anders zouden ze dat ook allemaal niet bekend gemaakt hebben en er zo mee uitgepakt hebben. Ondertussen zijn die budgetten met CDA zo al afgesproken dat die vastliggen.

Jonas: Walibi was inderdaad het meest onverwacht, maar ik schrok ook wel van F.L.Y. in Phantasialand: zo snel al een nieuwe coaster! Ik ben zelf toch het meeste gecharmeerd door het thema dat voor de nieuwe zone in Toverland is gekozen. Dat is echt spot on! Jammer dat ze voor een Wingcoaster hebben gekozen; ik snap niet wat iedereen in die dingen ziet.

 

2017, het jaar van de grote beloftes uit kleine parken

Het lijkt wel alsof de parken waarvan we het minst verwacht hebben dit jaar het meest in het oog zijn gesprongen. Walibi en Toverland deden grote aankondigingen, we hadden een nieuwe attractie in Slagharen en Movie Park Germany… De kleine parken pakken dit jaar groot uit. Ook qua beloftes naar de toekomst.

André: Een achtbaan voor Schloss Dankern. Dat is ook wel opvallend voor een vakantiepark. Die werd nu wel uitgesteld naar 2018, maar de baan staat er al. Enkel nog de theming.

Yelle: Dat vond ik ook een heel mooi project.

Mario: Dan hebben we ook nog Wildlands Emmen.

Yelle: Van die dubbele family boomerang hebben we ook niets meer gehoord.

André: De bouw van het station is verticaal gegaan, maar van de baan is weinig te zien.

Bert: Over weinig van de baan te zien gesproken: Energylandia pakt ook wel altijd mooi uit, maar daar is ook niet zo veel van te zien.

Yelle: Daar zijn ze met de grondwerken gestart, maar daar blijft het dan ook bij. Ze hebben wel alles gerealiseerd van die 17 dingen die ze aangekondigd hebben, dus ik verwacht wel dat het er gaat komen, maar waarschijnlijk op hun tempo. Het zal er volgend jaar wel ergens staan, maar of dat in maart of in oktober zal zijn, dat zal hen niet veel uitmaken, denk ik.

André: Ik verwacht geen punctualiteit van hen.

Ignace: Energylandia heeft een paar jaar geleden ook een GCI aangekondigd, die er uiteindelijk nooit verschenen is. De hypercoaster lijkt mij al wat zekerder, maar of die volgend jaar al opengaat… ik zou er mijn geld niet op durven inzetten. Als je ziet dat hun watercoaster van Intamin ook al is uitgesteld naar volgend jaar… Ik denk dat met hypercoaster Hyperion hetzelfde gaat gebeuren, eerlijk gezegd.

Sven V: Ook Bellewaerde heeft dit jaar een aankondiging gedaan om een nieuw waterpark te bouwen naast hun park. Ik ben benieuwd wat ze daar gaan neerzetten.

 

2017, het jaar van opvallende nieuwigheden in België

Ook in België konden we rekenen op enkele nieuwigheden. Geen wereldschokkende attracties, maar toch waren er enkele opvallende nieuwe dingen te beleven.

Yelle: We hebben een nieuw park bijgekregen in België.

Bert: Je bedoelt Comics Station? Kunnen we dat echt een park noemen?

Yelle: Ze willen zichzelf geen pretpark noemen, maar het is wel een lange tijd geleden dat er nog eens iets nieuws in dat genre is geweest in België.

Bert: Ze willen zichzelf geen pretpark noemen, maar toch hebben ze pretparkattracties.

Yelle: Een paar attracties: een vrijevaltoren, een funhouse, botsautootjes, een 4D-cinema, de grootste indoor glijbaan ter wereld, een shooter, een darkride van Alterface. En nog een interactieve doorloopattractie. Ze hebben dus best wel wat attracties, maar het draait vooral de beleving.

Bert: We hebben nog een nieuwigheid gezien dit jaar, want Heidi is eindelijk open.

Yelle: Het is een leuk baantje, een leuke aanvulling voor Plopsaland De Panne. Maar ze moeten gewoon kijken naar hun capaciteit.

Mario: Inderdaad, voor Plopsa is het perfect.

Yelle: Voor de rest is het mooi gedaan. Die nieuwe zone, als ik daar binnenkom, vind ik dat supermooi en supergezellig. En zeker die koekoeksklok vind ik heel leuk.

Bert: Die is leuk gedaan, met de twee figuurtjes bovenaan.

Yelle: Ja, maar vooral de muziek die ook zo koekoeksachtig gedaan is, of hoe ik dat ook moet zeggen.

Ignace: Voor mij was dat toch één van de mooiste pretparkmomenten van het jaar, die eerste keer Heidiland en die eerste keer Heidi The Ride. Dat was echt iets euforisch, om eindelijk in Heidiland te zijn en eindelijk die tweede houten achtbaan van België te doen. Ik ben nog altijd blij met heel dat project. Het stelt niet veel voor, maar dit jaar is het toch het knapste dat ik in België gezien heb.

Jonas: De concurrentie was dan ook niet al te groot.

Juan: Wat mij daar een beetje aan opviel, is dat het lijkt alsof de kwaliteit van de gebruikte materialen beter is. Het kan toeval zijn omdat dat nu veel met houtwerk is, maar ik had een veel beter gevoel bij de gebruikte materialen in Heidiland dan bij de andere zones die ze in andere jaren hebben neergezet. Dat was bij mij altijd zo een punt van kritiek de laatste jaren: ze investeren wel veel, maar het is allemaal zo goedkoop en zo vaak hetzelfde. Vooral qua materialen. En dat vond ik dit jaar een heel positieve evolutie, dus ik hoop dat dat definitief is en dat ze ook bij hun volgende projecten meer voor die degelijk uitziende materialen gaan kiezen.

Yelle: Dat is waar. Maar volgens mij heeft het, zoals je zelf ook zegt, veel te maken met het thema, omdat dat hout is. De rest wat ze hebben gemaakt is in spuitbeton. En Plopsa is fan van spuitbeton, omdat dat heel snel gemaakt is en omdat een project zo heel snel uitgewerkt is.

Bert: Ik moet nu wel zeggen, het station van Anubis vind ik ook heel mooi, hoewel dat ook in spuitbeton gemaakt is.

Yelle: Ja, maar dat is anders. Dat is niet zo kitscherig als Wickieland met al die gekleurde kasseien.

Bert: Iets waar we het een pak minder over gehad hebben dit jaar, maar wat toch ook nieuw was: Dawson Duel in Bellewaerde.

Juan: Ik ben er niet geraakt dit jaar.

Yelle: Ik ben altijd vanaf de aankondiging tot als het er was heel enthousiast geweest, omdat ik het wel een Bellewaerde-attractie vond. En het concept en die brug tussen de bomen vond ik passen bij het natuurgegeven van Bellewaerde. Op zich vind ik de rit niet supergoed, maar wel nog oké. Maar het is niet iets waarvan ik zeg: ‘Kom, we gaan meteen terug erin’.

Bert: Ik moet eerlijk zeggen, ik ben er zelf niet heen geweest dit jaar, gewoon omdat het mij niet echt naar daar trekt. Ik krijg geen wauw-gevoel bij die attractie.

Mario: Dat heb ik ook. Het park trekt mij niet aan met Dawson Duel.

Yelle: Omdat ik voorstander was, wou ik het wel eens uitgetest hebben. Maar het is inderdaad niet echt een attractie waarvoor je speciaal naar Bellewaerde zal gaan.

Jonas: Ik vind het fijn dat het qua verhaallijn in de themazone van Canada is ingepast, maar ik denk dat ze die miljoenen toch een pak efficiënter hadden kunnen uitgeven. Mij hebben ze er ook niet mee tot daar gekregen.

Sven V: Ikzelf heb Dawson Duel voor de eerste keer kunnen beleven in het donker tijdens Halloween. De extra mistige en donkere sfeer zorgde ervoor dat ik een heel goeie ervaring had tijdens een ritje. Mocht de capaciteit iets hoger zijn, zou ik hem wel doen telkens ik in Bellewaerde ben.

2017, het jaar van Symbolica

Voor iets grotere nieuwe attracties moesten we al gauw buiten België kijken. De Efteling opende dit jaar het langverwacht “Paleis der Fantasie”, Symbolica. Midden in het park dan nog wel.

Bert: Symbolica is de eerste nieuwe darkride in de Efteling sinds Droomvlucht, als je het stukje darkride bij De Vliegende Hollander niet meerekent. Is Symbolica Efteling-waardig?

Ignace: Efteling-waardig zou ik het wel noemen, maar ze hebben een paar steken laten vallen. En dat hebben ze nu precies ook zelf door als je hoort dat de interactiviteit er voorlopig uit gehaald is. Dat hebben ze gedaan omdat ze zelf niet tevreden zijn, dat kan je ook wel raden. Niemand heeft door hoe het werkt en de helft van de inzittenden kan er geen gebruik van maken.

Yelle: Ze hebben door dat mensen te veel bezig zijn met interactiviteit, waardoor ze niet meer naar de decors kijken, die wel heel mooi gemaakt zijn.

Ignace: Je bent er te veel mee bezig, omdat je niet snapt hoe het werkt. Ik heb hem drie keer gedaan en ik snap het nog steeds niet.

Bert: Ik heb Symbolica in juli gedaan en zelfs toen werkte de interactiviteit niet altijd. Die stond wel aan, maar was al gauw defect. De keer dat de interactiviteit werkte, vond ik het niet zo super. Maar verder was de beleving wel goed, vond ik. Ook het feit dat ze gedacht hebben aan geureffecten in de attractie, die pasten bij de scène waar je was, zorgden voor een totaalbeleving.

Juan: Ik vond het wel een heel mooie attractie. Het heeft veel meer echte decors dan Ratatouille en dus veel minder schermen. Ik vond het eigenlijk allemaal heel knap uitgewerkt. Het had herhalingswaarde, omdat je nooit alles in één keer gezien hebt. Los van het feit dat je in aparte ruimtes gaat afhankelijk van de tour. Zelfs in de ruimtes die iedereen doet, zie je niet alles in één keer. Ook de buitenkant, de wachtrij, het inlaadstation, dat effect met die trap… vind ik eigenlijk heel knap. Dus ik ben toch wel heel positief en aangenaam verrast.

Bert: Ik vind dat ze ook echt een thema hebben gevonden dat centraal in het park past, het is neutraal en toch zit er een goed verhaal achter. Ik denk dat dat iets is dat weinig parken al echt hebben kunnen presteren, van zo een centrale landmark-attractie te hebben.

Sven V: Met Symbolica heeft de Efteling een nieuwe topdarkride te pakken. De interactiviteit is hierbij inderdaad het enige minpuntje. De attractie straalt klasse uit en bezit zo oneindig veel hoekjes, kantjes en verborgen plekjes, dat je na een aantal ritjes nog niet alles gezien hebt. De attractie staat bovendien midden in het park en steelt onmiddellijk alle aandacht wanneer je het park binnenwandelt.

Jonas: Er zitten heel veel goede dingen in. Die attractie heeft zoveel potentieel. Dat maakte het voor mij des te jammerder dat het er uiteindelijk niet uitkwam. Voor mij was het een net-niet ervaring en dat heeft vooral te maken met de spanningsboog tijdens de rit. Die is volgens mij niet helemaal wat hij moet zijn, en dat is inderdaad deels te wijten aan de interactiviteit.

2017, een nieuwe start voor Slagharen

Na het afscheid van de Thunderloop kwam Slagharen met Gold Rush voor de dag, een Gerstlauer-achtbaan met drie lanceringen en twee inversies. Slagharen lijkt een nieuwe adem gevonden te hebben.

Ignace: Ik kom pas terug in Slagharen als de Thunder Loop er weer staat. (lacht)

Mario: Gold Rush is een waardige vervanger.

Bert: Dat vind ik ook.

Jonas: De baan past zo naadloos in het park, dat het lijkt alsof er nooit iets anders heeft gestaan. Echt heel mooi afgewerkt, ook met decors.

Juan: Ik was heel enthousiast van bij de persopening. Als je nu van bij die promenade komt en je kijkt daarop, dan straalt het iets heel authentiek far west uit. Ik vind het beter dan de Star Trek in Movie Park Germany; ik vind het ritgevoel leuker en beter, ondanks dat hij compacter is.

Bert: Het is heel mooi gethematiseerd, maar ze zijn niet echt origineel geweest in hun thema.

Juan: Heel het park is far west uiteindelijk.

Bert: … of dat willen ze er toch van maken.

Juan: Per definitie is het niet heel origineel omdat het in heel wat parken wordt gebruikt, maar de charme hier is dat ze heel het park in dat thema proberen steken, zoals ook Fraispertuis in Frankrijk dat doet. En als je zo een hele park naar één bepaalde stijl kan themen, dan vind ik dat ook wel heel bijzonder.

André: Ja, Fraispertuis heeft wel net zo goed die rare piratenzone, en zo vind ik het bij Slagharen vreemd dat ze nog steeds het Jules Verne-gebied hebben, dat niet eens fatsoenlijk afgesloten is van de rest van het park. Het park is niet eens zo heel groot, dus hou dat één westernthema, en dan was perfect geweest.

Juan: Dat was ook een andere directrice. Angelique Klar had een heel ander beeld dan Wouter Dekkers heeft. Die heeft namelijk al die plannen van het waterpark helemaal omgegooid. Dat had een vulkaan moeten worden, zonder de glijbanentoren. Op superkorte tijd heeft die alles omgegooid. Jules Verne is gerealiseerd, dus daar zullen ze een tijd mee verder moeten.

2017, het jaar waarin Disneyland Parijs 25 werd

De 25ste verjaardag van Disneyland Parijs bracht enkele veranderingen met zich mee. Het Star Wars-sausje waarmee Discoveryland overgoten werd, is de meest opvallende. Maar het lijkt erop dat die veranderingen nog maar het begin inluiden van een groot masterplan voor de beide parken in Frankrijk.

Bert: Nu we toch bezig zijn over herthematisering: Disney lijkt daar ook serieus mee gestart. Is er iemand van jullie al in Hyperspace Mountain geweest?

Mario: Ja, en ik vind hem beter. Dankzij de nieuwe treintjes rammelt hij niet meer zo hard. En je hebt geen hoofdpijn meer door die stomme beugels. Maar ik vind hem als geheel ook beter. De verandering past er echt wel goed bij. Daar schrok ik van. Alles is goed afgesteld met de beelden. Tof!

Sven V: Het ombouwen van Space Mountain naar Hyperspace Mountain was een goede zet. Vooral de nieuwe karretjes doen inderdaad wonderen. De coaster is niet langer een rammelbak. De thematisering met de beeldschermen zorgt ervoor dat je op sommige plaatsen een nog sneller gevoel krijgt in de coaster. Je bent zodanig gefocust op de schermen, dat je afgeleid wordt van de track zelf. Daardoor wordt de achtbaan nog verrassender.

Juan: Ik vond het iets minder. Vooral bepaalde schermen tijdens de rit… En de climax tijdens de tweede lifthill vind ik niet overtuigend ten opzichte van hetgeen je vroeger had. Maar de treinen zijn uiteraard wel beter en ook de muziek op het lanceerstuk is heel tof gedaan. Dus… ik ben niet wild enthousiast over de ombouw.

Mario: Ik reken Star Wars wel tot één van mijn favoriete films, misschien dat het daar ook aan ligt.

Juan: Waarschijnlijk, ik denk dat dat een grote rol gaat spelen of je fan bent van Star Wars. Mensen die er fan van zijn, gaan dat helemaal anders beleven dan mensen die totaal geen fan zijn. Zoals ik.

Mario: Dan is er ook Star Tours.

Juan: Die vind ik veel beter dan het was.

Mario: Ja, die is geslaagd. Vooral omdat het nu een randomizer is. Het is niet elke keer hetzelfde.

Juan: De beeldkwaliteit is veel beter dan wat het was.

Mario: De technologie staat ook veel verder. En het is in 3D nu.

Bert: Disney schiet wakker met het vernieuwen van attracties. Maar ik twijfel een beetje of dat wel de goede richting is. Ze proberen nu heel erg hun originele thema’s te vervangen door commerciële IP. Space Mountain wordt plots naar Star Wars gethematiseerd, terwijl dat oorspronkelijk een verhaal was van Jules Verne. Heel het Studios-park krijgt een Marvel-kleedje. Tower of Terror zal Guardians of the Galaxy worden… Dat vind ik toch wel spijtig.

Mario: Guardians is een tijdelijke overlay, waar ze nu geld mee kunnen scheppen, bij wijze van spreken, want Guardians is actueel nu. Marvel blijft, maar Guardians zal tijdelijk zijn, volgens mij.

Yelle: Ik zou het heel spijtig vinden als Tower of Terror definitief zou weggaan, want ik ben nog nooit in Disneyland geweest en ik zou die wel eens in de originele versie willen doen.

André: Ik vond de sfeer daarvan wel heel goed. De rit was meh, maar de sfeer was heel goed.

Bert: Ik hoop dat de verandering naar Guardians of the Galaxy maar tijdelijk is, want ik ben niet zo te vinden voor de overcommercialisering. Disney is uit zichzelf natuurlijk heel commercieel, maar ik weet het niet… nu ze de IP doortrekken in al hun attracties, dat vind ik er net weer over.

Ignace: Maar ik vind dat net het concept van het park. . Ik zou denken dat je naar Disney gaat om iets van die figuren en iets van de films te zien. Toen ik de eerste keer naar Disney ging, was ik teleurgesteld dat de grote attracties niets met de films te maken hadden. Enkel een paar kleine attracties.

André: Absoluut mee eens.

Bert: Misschien is het de nostalgicus in mij die spreekt, maar ik vind dat de originele thema’s die niet aan IP gekoppeld zijn, zoals Frontierland en zoals Discoveryland, toch nog net iets meer charme uitstralen dan de commerciële zaken.

Ignace: Ik vind altijd de oudere dingen beter, maar ik ben ook een nostalgicus.

André: Ja, ik ken het gevoel inderdaad. Het is maar zelden dat ik het toejuich als een oude attractie sluit.

Sven V: Het ombouwen van de attracties naar een IP is geen goede zaak, want elke attractie die daar staat heeft wel zijn charme. Denk maar aan Tower of Terror of Rock’n’Rollercoaster. Het moet echter wel gezegd worden dat dit op zichzelf staande attracties zijn die op dit moment weinig met Disney zelf te maken hebben. Ik snap dus wel dat ze hun IP willen inzetten om de attracties meer binnen de Disney-wereld te brengen. Maar naar mijn gevoel gaan ze daar meer voor nodig hebben dan enkel een paar attracties rethemen.

2017, het eerste jaar van Voletarium en het laatste jaar van Eurosat

Europa-Park opende dit jaar Voletarium, een vliegend theater, zoals we dat ook kennen van Soarin’ bij Disney. Maar er ging ook een attractie weg; Eurosat reed onlangs de laatste rondes voor een grote update, waarbij track en thema zullen veranderen.

Juan: Ik vond Voletarium heel goed. Dat liedje, dat straatje, dat horecastuk eraan… Dat is heel mooi. Ik vond het heel sfeervol. In de wachtrijen is er veel oog voor detail. Het verhaal doet een beetje Harry Potter-achtig aan. Ik weet niet of dat zo bedoeld is. Dat is niet noodzakelijk slecht. De film zelf vind ik ook wel goed. Het is een attractie die ik op een verblijf van twee of drie dagen één keer zal doen. Ik vind niet dat de herhalingswaarde groot is om het meer dan één keer op een bezoek te doen, maar het is wel iets wat ik elk bezoek zal doen.

Jonas: De wachtrij en het gebouw voor die attractie zijn zeer mooi afgewerkt. De film zelf vond ik van een vergelijkbaar niveau als die van Ferrariland. De herhalingswaarde ligt inderdaad niet bijzonder hoog.

Bert: 2017 was ook het laatste jaar van de originele Eurosat. Wat moeten we daarvan denken?

André: Ik denk dat het thema een enorme verbetering is. Eurosat staat in een hoek die wat ouder is en daardoor wat rommelig qua thema. Nu krijgt dat wel een goed Frans sfeertje. Hoe de rit en de binnenkant zullen worden, dat moet nog blijken, maar wat het concept laat zien vind ik al heel positief. En ook die dino-darkride die verandert naar een Frans verhaal, vind ik wel goed opgepakt.

Mario: Iets met een dametje dat dino’s houdt, of wat was het?

André: Ja, in Frankrijk is het een bekend figuur uit sprookjes en zo, en die houdt er nogal wat vreemde verzamelingen op na, waaronder ook dino’s.

Jonas: Het is inderdaad een zegen voor de coherentie van de themagebieden van Europa-Park: dat is nog te vaak een bont allegaartje. Maar ik was wel een fan van het retrosfeertje, de technodeuntjes en het gedateerde futurisme.

Juan: Ik ben heel enthousiast over de conceptarts aan de buitenkant, maar ik vind het jammer dat de track lay-out niet verandert. Ik vond het een minpunt dat je in het begin de hele tijd dezelfde richting uitgaat en het duurt lang voor je eindelijk wat wisselende richtingen hebt. Een ander aspect dat ik misschien ga missen, is de muziek. Ik weet niet welke muziek ze nu in de lifthill gaan steken, maar hetgeen er in zat vind ik zo goed… Van mij mogen ze die muziek gewoon houden.

2017, het jaar van Ferrariland

In Spanje opende een nieuw park rond de bekende Italiaanse bolides met de felrode kleur. Niet zonder enige kritiek, overigens…

Yelle: Ik vond de achtbaan wel leuk, en ik was ook erg verrast van de vliegsimulator. Ik hoor veel mensen zeggen dat ze het een goede attractie vinden en niet zo veel slechter en soms zelfs beter dan Soarin’ van Disney. Voor de rest is het park vrij leeg, er is niet zo veel te doen. Er was bij ons ook veel horeca gesloten. Niet dat er al veel horeca aanwezig is.

Ignace: Er waren twee restaurants en één was gesloten.

Yelle: Het is zijn prijs op dit moment niet waard, maar ze gaan die veranderen, heb ik al gehoord. En ze gaan ook dingen toevoegen volgend jaar.

Ignace: Dat zijn allemaal nodige aanpassingen, want hoe het er nu bijstaat, is het zoals Walt Disney Studios anno 2002.

Jonas: Met het belangrijk verschil dat Ferrariland er wél van in het begin mooi uitziet! Maar qua inhoud is het inderdaad wat meelijwekkend.

Yelle: De operations bij Red Force zijn wel verschrikkelijk, omdat ze niet geïnvesteerd hebben in een fatsoenlijk anti-rollbacksysteem. En aangezien die achtbaan zo veel rollbacks heeft… Als die een rollback heeft gaat die in storing en moeten ze die trein handmatig gaan binnenduwen van de lanceerstrook naar het station.

Juan: Mijn reacties waren ook een beetje mixed. Qua aankleding en theming vind ik het allemaal heel mooi en degelijk, best geslaagd. Ik vind de simulatoren best goed. Eigenlijk hebben ze dus de coaster en de twee indoor attracties. Maar die torens van S&S, die trekken op niks. Ze hebben al Huracan Condor, wat een degelijke Intamin-toren is, één van de hoogste van Europa. Die twee torentjes daarnaast slaan nergens op. En die car-ride, Maranello Grand Race, is ook verschrikkelijk. Die wagentjes zijn elektrisch aangedreven, piepen en gaan traag vooruit. Ik snap niet dat Ferrari Land voor dat type wagentjes gekozen heeft. Red Force zelf is wel leuk om te doen, maar langs de andere kant vind ik hem niet beter dan Kingda Ka en Top Thrill Dragster, omdat je bij Red Force afgeremd wordt voor dat heuveltje. Hij heeft dus twee remstukken kort na elkaar en die maken dat het eindstuk totaal niet meer leuk is. Het blijft natuurlijk wel een kick om gelanceerd te worden. Maar ik snap ook niet dat ze dezelfde fouten gemaakt hebben die Disney destijds ook gemaakt heeft, door van in het begin zulke hoge prijzen te vragen en betaalattracties te voorzien. De prijzen zijn al naar beneden gegaan en één van de betaalattracties is ondertussen gratis. De openingsuren zijn ook al verkort. Dat toont echt aan dat hun concept volledig faalt.

André: Ik denk dat het niet voor niks Ferrari Land heet en de Arabische versie Ferrari World. Het is wel de intentie geweest om het vanaf het begin kleiner aan te doen. Maar het zal z’n tijd nodig hebben om te groeien, zoals de meeste nieuwe projecten.

2017, het jaar van Pégase Express

De laatste opvallende nieuwigheid vinden we in Parc Astérix. Zij openden de unieke Pégase Express, een achtbaan van Gerstlauer, waarvan enkel in het Amerikaanse Dollywood een gelijkaardige versie te vinden is.

Sven V: Wat een geweldige familieachtbaan is dit toch! Als je de parking van Parc Astérix oprijdt, sta je al verbaasd van de uitgestrekte lay-out van deze coaster. Als je eenmaal in de attractie zit, moet de achtbaan niet onderdoen. De baan geeft, voor zijn type, heel wat airtime en heeft een paar leuke elementen zitten die de baan zeker de moeite waard maken.

Juan: Ik vind het echt geweldig. Qua trackverloop vind ik het zelfs beter dan die van Dollywood. Enkel de effecten in de tempel zijn iets minder dan de vuureffecten bij Dollywood. Maar ik vind het echt een capaciteitsvreter. Er staan vier treinen op en dat van ’s morgens tot ’s avonds. Het gaat dus echt goed vooruit. De attractie is ook volledig gethemed en er zit veel humor in, zoals typisch is voor Parc Astérix. Ik vind het echt een topattractie voor dat park.

Jonas: Ik ben er zelf niet geraakt, maar voor mij was dat met voorsprong dé nieuwigheid van het jaar. Het hele project zat van voor tot achter juist: perfect thema, goede locatie én een meerwaarde. De perfecte aanvulling op het reeds bestaande attractie-aanbod. Ik hou van de humor van Parc Astérix.

Bert: Dat klopt, ik denk dat dit voor mij persoonlijk ook de meest interessante investering is geweest van heel het jaar. Er valt weinig op af te keuren. De tempel… had misschien inderdaad net iets meer kunnen zijn, maar afgezien daarvan, vind ik het echt een topinvestering. De typische humor zit er in, de typische stijl zit er in, het is een capaciteitsmonster, en ik moet zeggen dat ik ook heel aangenaam verrast was door de rit. Want het wordt wel gepresenteerd als een familieachtbaan, maar ik vind het tegelijk wel een heel stevige rit, zeker als je achteraan zit.

Attracties waar we het meest naar uitkijken in 2018

Tot slot zou een jaaroverzicht niet compleet zijn zonder een korte blik vooruit. Waar kijkt de redactie van Brakesection Magazine het meest naar uit?

Yelle: Walibi!

Ignace: Op één staat voor mij die hypercoaster van Energylandia.

Mario: Ik denk Energylandia volledig.

Bert: Ja, ik denk dat dat bij mij ook wel op één staat qua dingen die ik volgend jaar hoop te zien.

Juan: Voor volgend jaar kijk ik misschien wel het meest uit naar Toverland, omdat het om een heel grote uitbreiding en investering gaat. Het is niet alleen het themagebied, het is ook het entreegebied.

Sven V: Ik kijk uit naar verschillende projecten: Toverland met Avalon, Phantasialand met F.L.Y., Blackpool met hun launch coaster… Volgend jaar worden we alweer verwend met een aantal toppers niet ver van huis!

Jonas: Ik betwijfel of F.L.Y. al voor volgend jaar is, en hoewel Toverlands Avalon heel mooi oogt, kijk ik toch het meest uit naar de twee nieuwe topcoasters in de U.K. Wingcoasters zeggen me niet veel.

Ignace: Ik kijk nog een beetje meer uit naar F.L.Y., maar of die volgend jaar al opengaat, zal inderdaad nog moeten blijken.

André: Zelfs als F.L.Y. niet voor volgend jaar is, kijk ik heel erg uit naar wat we volgend jaar zullen kunnen zien en herkennen.

Mario: Als het is zoals bij Taron, dan kijk ik vooral uit naar de openingsreceptie van F.L.Y. (lacht)

Meer artikels uit #5 (December 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top