Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Dawson Duel, nieuw in Bellewaerde

#1 (April 2017)

Dawson Duel, nieuw in Bellewaerde

Foto: Bellewaerde

Dawson Duel, nieuw in Bellewaerde

Familiaal, lokaal en vooral uniek. Dat zijn de ‘buzzwords’ die steeds naar boven kwamen tijdens onze gesprekken met de mensen van Bellewaerde over Dawson Duel. Met de nieuwe dubbele rodelbaan op een niet-natuurlijke helling zet het West-Vlaamse pretpark alvast een lange traditie van unieke attracties verder.

“We zijn steeds op zoek naar attracties die bijzonder zijn,” vertelt marketing manager Kristof Louagie. “Onze Boomerang was destijds de eerste die opende ter wereld en de Niagara was destijds de hoogste spillwater van Europa. Met El Volador bouwden we een wereldprimeur en ook de Screaming Eagle is de enige in zijn soort in de Benelux. Sinds jaar en dag proberen we ervoor te zorgen dat wanneer we een nieuwe attractie bouwen die uniek is, deze binnen het familiegebeuren past en dat het een typische Bellewaerde-attractie wordt. Ik denk dat ons dat met Dawson Duel weer goed gelukt is.”

Uniek zijn de duellerende alpine coasters op palen in het Canadese themagebied van Bellewaerde zeker. Enkel in Bà Nà Hills, een prachtig recreatiegebied rond een kasteel op een berg in Da Nang (Vietnam), zijn twee alpine coasters te vinden die beginnen met een race op een constructie. Maar die worden na een honderdtal meters al snel gewone, afzonderlijke rodelbanen op een berg. Zelfs wanneer je het duellerende aspect en de niet-natuurlijke helling buiten beschouwing laat, dan blijft het nog steeds een attractietype waarvan in de buurt maar heel weinig exemplaren te vinden zijn. De dichtst bijgelegen alpine coasters bevinden zich in Parc de Loisirs d’Olhain in Frankrijk (ongeveer een uur en een kwartier rijden van Bellewaerde) en SnowWorld Landgraaf in Nederland (een kleine drie uur rijden van Bellewaerde).

Een bijzondere keuze

Een alpine coaster op een constructie van metaal en hout, het is geen evidente keuze. Nochtans zit er een zekere logica achter. “Bellewaerde maakt deel uit van de groep Compagnie des Alpes, een groep die ook veel skigebieden uitbaat,” vertelt Kristof. “Af en toe gaan we naar zo’n skigebied voor een vergadering en het is daar dat ons oog viel op een alpine coaster. Dan begin je als team na te denken of dat niets voor ons park zou kunnen zijn en zo gaat de bal aan het rollen.” “Het is inderdaad zo dat we in binnen- en buitenland attracties gaan bezoeken en dat het in de bergen was dat we tot de constatatie kwamen dat een alpine coaster een echte familieattractie is,” gaat Stefaan Lemey, directeur van Bellewaerde, verder. “We zijn ons toen beginnen afvragen of we dat ook niet bij ons zouden kunnen bouwen. Vergis je niet, we hebben in Bellewaerde wel heel wat glooiingen en groeves, maar al snel bleek dat die allemaal niet hoog genoeg waren voor een dergelijke attractie. Dat was dus niet haalbaar. Toch vonden we het echt wel een leuke attractie en zijn we gaan nadenken over het bouwen van de constructie die nu in het park staat, maar ook andere aspecten zijn nog grondig gewijzigd tijdens het plannen. Zo is het idee van de duellerende banen pas later gekomen, toen bleek dat we met één baan niet genoeg capaciteit zouden hebben voor ons park. Daardoor zijn we uiteindelijk ook een stuk boven het budget dat we aanvankelijk in gedachten hadden uitgekomen, maar we vonden het waard om te investeren in zo’n unieke ervaring. Het heeft namelijk geen zin om dezelfde dingen te bouwen als de parken in de buurt. Bezoekers zijn steeds op zoek naar iets nieuws, naar iets wat ze niet ergens anders al kunnen doen.”

De directeur is erg trots op het feit dat Dawson Duel niet uit een catalogus komt. “Deze attractie is honderd procent op maat voor Bellewaerde gemaakt. Het is niet zomaar een prototype dat we op een beurs hebben gekocht. Deze attractie is volledig door Bellewaerde bedacht en daar zijn we fier op. Let op, het is geen gemakkelijk project geweest. Drie jaar lang hebben we de bouw voorbereid in samenwerking met binnen- en buitenlandse studiebureaus en bedrijven om al onze ideeën gecombineerd te krijgen.” “Een lokale architect heeft op basis van heel wat criteria en in samenspraak met Wiegand en studiebureaus de lay-out van Dawson Duel bedacht,” verduidelijkt technisch directeur Geert Lernout. “Op basis van de nodige hellingsgraad heeft hij berekend hoe lang de banen konden worden en hoe hoog de toren daarvoor dan moest zijn. Ook onze ideeën heeft hij daar knap in verwerkt; de banen moesten bijvoorbeeld een aantal keer het pad kruisen en moesten een aantal bochten hebben. Bijzonder is ook dat hij rekening heeft gehouden met de inplanting van de bomen en het traject zo ontworpen is dat enkel zieke of uitheemse bomen verwijderd moesten worden.”

Bergen bouwen

Uiteindelijk kon de bouw van start gaan en dat is volgens de directeur voorspoedig verlopen. “We zijn blij dat de wind ons de afgelopen weken en maanden niet te veel parten heeft gespeeld. Het was wel erg koud en voor het gieten van funderingen is dat niet ideaal, maar de werken hebben toch plaats kunnen vinden zonder grote problemen.”

Na het gieten van de funderingen gingen lokale bedrijven samen met de technische dienst van Bellewaerde aan de slag met de bouw van de bijzondere constructie. Stalen steunpilaren ondersteunen een houten skelet dat dienst doet als niet-natuurlijke berg waarop Wiegand, de fabrikant van de alpine coaster, de rails installeerde. “Ook voor hen was het een beetje zoeken, want normaal zijn ze gewoon om te werken op een natuurlijke heuvel. Nu moeten ze tot op 25 meter boven de grond rails bouwen, wat ook voor hen iets nieuws is,” aldus de technisch directeur. “Alles werd eerst provisorisch op het traject gelegd en pas daarna aan elkaar gelast. Het was echt maat- en paswerk.”

Met het plaatsen van het dak op de toren werd het hoogste punt halfweg maart bereikt. “Het torenplatform waar de alpine coaster vertrekt ligt op 25 meter hoogte, maar eigenlijk is de toren met het dak meegerekend 28 meter hoog. De werklift en het dak van de toren werden bekleed met golfplaten, in de stijl van de andere attracties en gebouwen die in het Canadese themagebied te vinden zijn. Zo zal alles een mooi geheel vormen,” vertelt Geert nog.

De ervaring

De ingang van Dawson Duel komt te liggen tussen de piratenboot en de ingang van de duikshow. “Het is de bedoeling dat mensen voordat ze naar boven wandelen hun bagage afgeven in een soort van vestiaire,” vertelt Kristof. “Dat doen we om te voorkomen dat er dingen naar beneden zouden kunnen vallen. Na een ritje kunnen bezoekers hun bagage meteen weer gaan ophalen. Na het afgeven van de spullen gaat de wandeling op de wandelbrug naar 25 meter hoogte van start.” “De mensen wandelen omhoog via een helling, over de sporen van Dawson Duel heen, en tussen de boomtoppen door. De rodelwagentjes worden via een andere helling automatisch naar boven gebracht,” zegt Geert. “Rond de toren zelf komt ook een trap, maar die zal enkel voor eventuele evacuaties gebruikt worden. Ook de wandelbrug wordt opgedeeld in een stijgend en een dalend pad. Dat laatste zal in principe nooit gebruikt worden, tenzij bij een mogelijke evacuatie. We moeten altijd voorzien zijn op het slechtst mogelijke scenario. Zo is er tussen de rails van de alpine coasters ook een levenslijn aangebracht waaraan personeel en bezoekers zich kunnen vasthaken in het geval dat hun slede onderweg zou stilvallen. We hopen dat we die nooit nodig zullen hebben uiteraard, maar moest er ooit iets mis gaan, dan zijn we daar op voorzien.”

Eenmaal boven kunnen bezoekers tijdens het wachten genieten van het uitzicht over het park en de streek. Daarna kan je plaatsnemen in één van de twee wagentjes (met telkens plaats voor twee personen) die al racend een 450 meter lang traject zullen afleggen. Daarbij zouden de kleine bobsleetjes een snelheid halen van maximaal 40 kilometer per uur. “Er wordt een veilige afstand voorzien tussen de verschillende wagentjes bij het vertrek. Maar mocht die om één of andere reden toch te klein worden, dan zullen de sledes automatisch remmen. Zelf kunnen de bezoekers dat niet. We hebben voor automatische remmen gekozen om te voorkomen dat er opstoppingen zouden ontstaan in het midden van de attractie. Wel zal je de snelheid een beetje kunnen manipuleren door met je lichaam mee te bewegen,” aldus de technisch directeur.

Tijdens de rit kronkel je niet alleen tussen de bomen door, maar ga je ook door de twee neerwaartse helixen en kruis je drie keer het wandelpad, boven de hoofden van de andere bezoekers. “Naast het laatste rechte stuk richting de finish wordt een strook voorzien waarin familie en vrienden kunnen supporteren. De banen zijn zo ontworpen dat er amper een verschil op zit van lengte. Het moet dus echt mogelijk zijn om van begin tot einde een spannende race te hebben,” vult Kristof nog aan.

Een trots park

Familiaal, lokaal, uniek… en laat ons ‘trots’ ook nog maar toevoegen aan dat lijstje. Of om het met de woorden van de directeur te zeggen: “Met Dawson Duel hebben we niet gewoon een attractie, maar een dubbele ervaring in huis gehaald die perfect geschikt is voor onze belangrijkste doelgroep die bestaat uit families met kinderen van zes tot twaalf jaar. Het is een uniek concept, zelfs ver over de landsgrenzen heen, dat ook deze keer weer een attractie met de natuur verbindt. Het is een échte Bellewaerde-attractie geworden waar we bijzonder trots op zijn.”

The Yukon Quest

De naam Dawson Duel ligt door het beginrijm niet alleen goed in de mond, het legt ook de link tussen de attractie en het Canadese themagebied waarin de attractie gebouwd werd. De naam verwijst naar de Canadese stad Dawson City, een kleine stad in de Yukon-regio van Canada.

Elk jaar passeert in Dawson City de ‘Yukon Quest 1000 Mile International Sled Dog Race’, een internationale wedstrijd voor avonturiers achter hondensledes. Daarbij wordt door de deelnemers 1600 kilometer overbrugd in twee weken tijd tussen Whitehorse, de Yukon en Fairbanks en dat in de koudste periode van het jaar. Hun tocht volgt historische routes van goudzoekers en postbezorgers die ontstonden aan het einde van de twintigste eeuw.

Onderweg mogen de deelnemers aan deze slederace geen hulp aanvaarden van anderen, tenzij in het verplichte rustpunt: Dawson City. Daar moeten ze verplicht 36 uur rusten zodat zij en hun honden opnieuw op krachten kunnen komen.

Het is lovenswaardig dat Bellewaerde deze race heeft ontdekt en gekoppeld heeft aan de nieuwe attractie, want ook bij Dawson Duel bestaat de ervaring uit twee delen (wandelen en racen) met een verplicht rustpunt halfweg: de hoge toren. Voorlopig zullen we in Bellewaerde onze slederaces moeten houden, want de Yukon Quest is niet voor watjes: om te mogen deelnemen moet je minstens achttien jaar oud zijn en kunnen bewijzen dat je al eerder succesvol meedeed aan gelijkaardige racen van minstens 320 kilometer lang.

Meer artikels uit #1 (April 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top