Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Captain Jack 2.0 – This is your captain speaking

#3 (Oktober 2019)

Captain Jack 2.0 – This is your captain speaking

Captain Jack 2.0 – This is your captain speaking

Op de cover van het eerste magazine van 2017 prijkte een groot vliegtuig van Captain Jack. Zo kondigden we aan dat de voorbereidingen voor de bouw van Belgiës nieuwste themapark zo goed als rond waren. Het geheel zou eind 2018 moeten openen. Ondertussen zijn we twee jaar verder en blijkt het project sterk geëvolueerd, maar helaas nog niet geopend. Jack Schoepen, zoon van de legendarische Bobbejaan en bezieler van het project, vond tijd voor een gezellige babbel met ons op zijn kantoor in Herentals. 

Jack is nog steeds de enthousiaste en begeesterde figuur die vele jaren Bobbejaanland leidde, wat voor velen gezien wordt als de glorieperiode van het park. Hij drukt ons bij binnenkomst meteen een klein foldertje in uitvouwbaar bankkaartformaat in handen met reclame voor de nieuwste versie van zijn project Captain Jack. “Als het groter is gooien de mensen dat toch maar weg”, verduidelijkt hij er meteen bij. Het typeert de informaliteit en de zin voor detail die hem zo eigen zijn. Hij loopt met ons mee van het bureaugedeelte naar het museumgedeelte van de kantoren, waar het reusachtige schaalmodel van zijn Captain Jackproject opgesteld staat. De maquette is nét terug uit Parijs, waar ze opgesteld stond tijdens de laatste IAAPA Expo Europe-beurs. Er staan bij de maquette ook een aantal tablets met interactieve simulatievideo’s van hoe het geheel eruit moet zien.  

De maquette staat opgesteld in één van de zalen van het nostalgische museum opgedragen aan Bobbejaan Schoepen en aan het Bobbejaanland uit het tijdperk dat de Schoepens eigenaar waren (1961-2004). Een complete verdieping van de villa van Bobbejaan en Josée Schoepen – die in Bobbejaanland woonden – is hier nagebouwd, inclusief Bobbejaans collectie cowboylaarzen en -hoeden, 2 vleugelpiano’s, zijn opnamestudio en zijn complete platen- en singlecollectie. Deze laatste komt als een soort gimmick tevoorschijn van achter een dubbele lederen deur. Ook Bobbejaans iconische Amerikaanse slee met de buffelhorens op de bumper en de pistolen als deurklinken ontbreekt er niet. Het geheel is zeer onverwacht een prachtig ingerichte nostalgische plek vol memorabilia, want het opmerkelijke geheel is door een decorbouwer ingebouwd in wat langs buiten slechts een kale industriehal lijkt. Het museum is privé maar is éénmaal per jaar open voor publiek: tijdens de Bobbejaan Memorial die elk jaar in mei plaatsvindt.  

Kan je ons de maquette even toelichten, Jack? 

Wat we hier zien is een compleet luchtvaartthemapark. Wanneer je toekomt in ons park, kom je in een (kopie van een) typische vertrekhal van een luchthaven terecht. In Plopsaland koop je een ticket, bij ons heet dat een boarding pass. Daar kom je de douanier tegen en moet je door de controle. Als je bijvoorbeeld met je school komt, “vlieg” je naar een bepaalde bestemming en kom je meteen in de droomwereld van de luchtvaart terecht, waarbij je zelf zal kunnen kiezen welke gedeelten je allemaal wil bezoeken. Als eyecatchers staan er aan de voorzijde van het park buiten twee echte Jumbo Jets opgesteld die bereikbaar zijn met loopbruggen. Dit is een betere plaats dan de woestijn, waar ze kunnen wegroesten of worden afgebroken. Er zijn weinig vliegtuigen die zo iconisch en beroemd zijn als de Boeing 747. Van deze twee enorme vliegtuigen – negentien meter hoog, meer dan zestig meter breed en 71 meter lang – wordt er één omgebouwd tot luxehotel met 7 kamers (tussen 30m² en 50m² groot). Twee kamers zijn ruime suites met wellness, een andere kamer – de familiekamer – krijgt maar liefst drie verdiepingen. Helemaal bovenin het vliegtuig komt de ontbijtzaal, en op de vleugels komen twee grote terrassen met glazen vloer. 

Het tweede vliegtuig wordt opgedeeld in vijf vergaderzalen waarvan twee grote met een capaciteit voor respectievelijk 70 en 90 mensen. We strippen de vliegtuigen aan de binnenzijde, maar recupereren alles en plaatsen het opnieuw in het hotelvliegtuig zelf of elders in het aviation park.  

Van waar zijn deze vliegtuigen afkomstig?  

We zijn hierover in onderhandeling met onder andere vliegtuigmaatschappij KLM. Er zijn er niet zo veel in omloop, maar het is een iconisch toestel dat tot de verbeelding blijft spreken. De vliegtuigen moeten trouwens eerst herschilderd worden voor ze naar hier mogen vliegen. 

Daar zegt u zoiets. Hoe denkt u zulke enorme vliegtuigen op locatie te krijgen?  

Er zijn een aantal locaties die we voor ogen hebben waar we graag zouden bouwen, en de ideale locatie is een startbaan vlakbij. Anders moet zo’n toestel helemaal ontmanteld worden en dat duurt tot zes weken met zes personen, om het daarna met speciale transporten tot hier te krijgen en weer op te bouwen. Een Boeing 747 kan ook niet zo maar overal landen, hij heeft ongeveer 1500 meter aan landingsbaan nodig om te kunnen landen. De exacte locatie blijft nog geheim tot de vergunning in orde is, maar ik kan wel verklappen dat …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Oktober 2019Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #3 (Oktober 2019)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top