Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Achtbaanbouwer in de kijker: Rocky Mountain Construction

#3 (Augustus 2016)

Achtbaanbouwer in de kijker: Rocky Mountain Construction

Foto: Rocky Mountain Construction

Achtbaanbouwer in de kijker: Rocky Mountain Construction

Sinds kort hebben we de eerste Rocky Mountain Construction coaster in Europa. Het bedrijf is een vrij nieuwe speler op vlak van houten achtbanen en de zogenaamde ‘hybrid’-coasters. Ze zijn vooral actief in Amerika, maar nu voor de eerste keer ook daarbuiten. Hoe kwam het bedrijf op de markt en wat maakt hen zo succesvol?

Rocky Mountain Construction Group werd opgericht in 2001 door Fred Grubb en zijn vrouw Suanne Dedmon. Grubb had al meer dan dertig jaar ervaring in de constructiebranche: hij begon met het bouwen van gebouwen, nauwkeuriger nog, dierenverblijven. Later kwamen parken bij hem aankloppen om mee te werken aan nieuwe attracties zoals achtbanen. Hij kreeg de smaak te pakken en ging met zijn nieuwe bedrijf waterparken opbouwen en attracties zoals Sky Coasters en minigolf parcours. In 2008 kwam Grubb, samen met Alan Schilke, met twee revolutionaire track technologieën: de Topper tracks en I-Box tracks. Met die uitvindingen zetten ze zich neer op de markt van achtbanen en sindsdien ging hun succes alleen maar de hoogte in.

Unique selling proposition

RMC heeft dankzij hun uitvindingen een beduidend voordeel tegenover de concurrenten. Ze hebben een patent op hun eigen nieuwe technologieën waardoor ze indrukwekkende recordbrekende achtbanen kunnen neerzetten.

Topper Track: Bij een gewone houten achtbaan bestaan de rails uit een stevige stapel van houtplanken met daarop een platte stalen rail. Bij ‘Topper Track’ wordt die laatste vervangen door een soort dikke stalen ‘box rail’ bovenop zes lagen gelamineerd hout. Het gaat dus ‘on top of’ het hout, vandaar de naam ‘Topper Track’. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoud nodig is en het een veel soepelere achtbaanervaring oplevert, ideaal om bestaande houten achtbanen te verbeteren. Hierdoor werden inversies weer mogelijk op houten achtbanen. Het mooiste voorbeeld hiervan is de Europese RMC: Wildfire!

I-Box Track: Hier wordt geen hout meer gebruikt om de rails te verstevigen. Het gaat over een volledig stalen rail die geïnstalleerd wordt op een stalen ondersteuning. Daarna wordt dit geheel geplaatst op houten supports en dus kunnen we spreken over de zogenaamde ‘hybrid coasters’. De stalen rail zelf, heet dus een ‘I-Box rail’. Deze kan opnieuw makkelijk gebruikt worden voor inversies en bepaalde elementen die een gewone houten coaster niet kan hebben. Ook hiervan zijn er ondertussen al enkele gebouwd en ze worden warm onthaald door de fans. Twisted Colossus is daar eentje van.

Bekendste coasters

– New Texas Giant – Six Flags Over Texas (Arlington, Texas, VSA)

De bestaande Texas Giant kreeg een bijna volledige make-over door het bedrijf. De I-Box technologie werd hier voor het eerst gebruikt.

– Outlaw Run – Silver Dollar City (Branson, Missouri, VSA)

De eerste houten achtbaan met meerdere inversies en die volledig van nul werd opgebouwd door het bedrijf.

– Twisted Colossus – Six Flags Magic Mountain (Valencia, California, VSA)

Een van de meest spectaculaire achtbanen van de laatste jaren, volgens vele fans. Zo duurt een ritje op deze coaster meer dan vier minuten!

– Lightning Rod – Dollywood (Pidgeon Forge, Tennessee, VSA)

De eerste ‘launched’ houten coaster ter wereld! Hierbij werkten ze samen met een extern bedrijf.

Met dank aan Sean Verheijen!

Meer artikels uit #3 (Augustus 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top